نفت 90دلاری هم آمد

میانگین قیمت ماهانه نفت در سال ۲۰۰۷ در حالی که نفت به ۰۲/۹۰دلار رسید، اتفاقات نشان می‌دهد که راهی تا ۱۰۰دلار باقی‌ نمانده است

نفت در ایستگاه ۹۰دلاری

گروه بین‌الملل- در آخرین روز فعالیت بورس نفت نیویورک، بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت از ۹۰دلار عبور کرد. تنها ۴۴سنت دیگر لازم است تا بهای نفت‌خام به بالاترین قیمت خود در تمام طول تاریخ برسد. در سال ۱۹۸۱ و در پی حمله عراق به ایران و به راه‌افتادن جنگ نفت‌کش‌ها بهای نفت‌خام از ۶۷دلار عبور کرد. این قیمت برمبنای نرخ دلار کنونی ۴۶/۹۰دلار می‌شود. از سوی دیگر، نفت با شتاب فراوان به پیش می‌رود و اکنون دیگر رسیدن به بشکه‌های صددلاری دور از دسترس نیست.

مجموعه‌ای از بحران‌های سیاسی و اقتصادی وضعیتی را برای بازار نفت به وجود آورده‌اند که با وجود عدم کمبود عرضه، نفت‌خام به سرعت گران می‌شود.

قیمت ۰۲/۹۰دلار بالاترین رقمی است که از زمان آغاز به کار بازار نفت نیویورک در سال ۱۹۸۳ تاکنون ثبت شده است.

در دیگر بازارهای نفت جهان نیز وضعیت همین‌گونه بود و بوروکرهای نفتی شاهد ثبت رکوردهای جدیدی برای طلای سیاه بودند.

در بورس نفت لندن بهای نفت برنت دریای شمال به هر بشکه ۸۰/۸۴دلار رسید که بالاترین قیمت از زمان آغاز به کار بورس نفت لندن در سال ۱۹۸۸ است. در بازارهای آسیایی نیز معامله‌گران نفت را به گران‌ترین قیمت‌ها دادوستد کردند. به گزارش بلومبرگ، بهای هر بشکه نفت در بورس نفت سنگاپور برای اولین‌بار به ۵۵/۸۹ دلار رسید. این در شرایطی است که بازارهای نفت با افزایش تقاضا روبه‌رو هستند که در روزهای آینده و پس از تعطیلات آخر هفته می‌تواند باز هم قیمت نفت را بالاتر ببرد.

ادامه ناآرامی و بحران در مرز ترکیه و عراق و سقوط مجدد ارزش دلار آمریکا، اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت بودند.

پارلمان ترکیه یک روز پیش از رکوردزنی ۹۰دلاری قیمت نفت خام طرح حمله به عراق را با اکثریت آرا تصویب کرد.

از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه تنها ۱۹ نماینده به این طرح رای منفی دادند.

به عقیده تحلیلگران اگرچه این مصوبه پارلمانی تنها به منزله اجازه حمله به ارتش ترکیه است و به منزله فرمان نیست اما نشان می‌دهد که اجماع گسترده‌ای در میان احزاب سیاسی برای حمله به کردستان عراق و سرکوب شورشیان کرد عضو حزب کارگران کردستان وجود دارد.

همین مساله، می‌تواند حوادث آنجا را غیرقابل پیش‌بینی کند. رجب طیب اردوغان اگرچه اعلام کرد که این مصوبه به معنی آن نیست که حمله به شمال عراق قریب‌الوقوع است اما افزود که گزینه نظامی همچنان مدنظر ترکیه است.

در صورتی که این حمله عملی شود هزاران سرباز ترکیه راهی مناطق نفت‌خیز شمال خواهند که به این ترتیب موجی از ناآرامی و بحران این منطقه را فراخواهد گرفت و هیچ خبری نمی‌تواند از این بیشتر جو بازارهای نفتی را برهم بزند. اتفاقی که می‌تواند با تشدید نگرانی‌های بهای نفت را سه‌رقمی کند.

کاهش مجدد ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای قدرتمند دیگر دلیل افزایش قیمت نفت در روز جمع بود.

به گزارش رویترز نرخ برابری یورو برابر دلار در روز جمعه از ۴۳/۱ عبور کرد. به این ترتیب زمینه افزایش قیمت نفت آماده شد. حرف و حدیث‌هایی که در مورد عزم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش مجدد نرخ بهره به گوش می‌رسد اصلی‌ترین عامل سقوط ارزش دلار است. به این ترتیب بخشی از عنان قیمت‌ها اکنون در دست بن‌برنانکی، رییس فدرال رزور است. کاهش مجدد نرخ بهره که به احتمال زیاد در پایان ماه اکتبر انجام خواهد شد رالی نفت را به سوی ۱۰۰دلار تسریع خواهد کرد.

اوپک ۸۱دلاری شد

در همین حال بهای نفت‌خام سبد اوپک نیز دیروز با افزایش همراه بود. به گزارش دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفت بهای هر بشکه نفت اوپک به ۱۴/۸۱دلار رسید. افزایش قیمت نفت در شرایطی صورت می‌گیرد که روز پنج‌شنبه عبدا... سالم‌البدری، دبیر کل اوپک بار دیگر بر مواضع خود تاکید کرد که بهای بالای نفت تحت تاثیر افزایش تنش‌های سیاسی و کاهش تولید فرآورده‌های نفتی در کشورهای صنعتی است. با وجود این او گفت که اوپک بنا بر مصوبه خود از ابتدای ماه نوامبر تولید را افزایش خواهد داد. تولیدی که به اعتقاد اکثر تحلیل‌گران برای مهار کردن قیمت‌های سرکش نفت کافی نیست. در همین حال اودئن آجوموگوبیا، وزیر نفت نیجریه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد سران اوپک در اجلاس ۱۷ نوامبر خود مساله افزایش قیمت‌ها را بررسی خواهند کرد. هر چند تا آن زمان با روند کنونی قیمت نفت از ۱۰۰دلار عبور کرده است. در همین حال دبیرخانه اوپک افزایش تولید بیشتر را به منظور کمک به کاهش قیمت‌ها دور از ذهن نداشته است. اما به جزئیات آن اشاره‌ای نشد.