گروه بین‌الملل - تکلیف حمله ترکیه به عراق در پارلمان این کشور مشخص می‌شود. هفته گذشته رجب طیب اردوغان از پارلمان درخواست کرد تا مجوز حمله به مواضع شورشیان کرد عضو حزب کارگران کردستان را که در خاک کردستان عراق پناه گرفته‌اند برای ارتش صادر کند. ارتش این کشور اعلام آمادگی کرده است تا به منظور حفظ جان مرزداران این کشور وارد عمل شود. یک هفته گذشته چندین بار توپخانه ارتش ترکیه مواضع شورشیان کرد را گلوله‌باران کرد. همچنین ۶۰هزار نیروی زمینی نیز در پشت مرز عراق مستقر شده‌اند. ترکیه اعلام کرده است در یک هفته گذشته ۱۳ نیروی نظامی مرزی این کشور در شبیخون‌های شورشیان کرد کشته شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی به احتمال فراوان مجلس ترکیه در نشست خود این دستورالعمل را صادر می‌کند چرا که نشانه‌هایی وجود دارد که چراغ سبز پارلمان به ارتش به حساب می‌آید. در این میان اکنون نگرانی‌ها به شدت افزایش یافته است چرا که حمله به کردستان عراق از دو جنبه سیاسی و اقتصادی بحران‌زا خواهد بود.

از نظر سیاسی این حمله می‌تواند منطقه کردستان عراق را که اکنون به نسبت دیگر مناطق آرام است نیز به ناآرامی و ناامنی بکشاند. از نقطه‌نظر اقتصادی نیز این حمله می‌تواند قیمت نفت را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان بار دیگر از آمریکا و عراق به دلیل عدم پایبندی به تعهدشان در قبال کمک به ترکیه در امر مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، طی سخنانی در جمع اعضای حزب پارلمانی‌اش اظهار داشت: تصمیم به حمله نظامی علیه مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه در راستای حق مشروع ترکیه در دفاع از خود اتخاذ شده است.

وی افزود: مبارزه با تروریسم یک مساله ملی است که نباید از آن استفاده سیاسی کرد.

اردوغان عنوان داشت: ترکیه در مقابل صبر و بردباری‌اش چیزی دریافت نکرد، لذا ما پیش‌نویس طرح حمله را به پارلمان ارائه دادیم تا به این وسیله از حق قانونی‌مان استفاده کنیم.

وی بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی داخلی ترکیه در این زمینه تاکید کرده و عنوان داشت: دولت ترکیه مجبور به اتخاذ چنین اقدامی جهت حمایت از خاک این کشور شده است.

وی بار دیگر ضمن تکرار انتقاد‌هایش علیه دولت آمریکا و عراق، عنوان داشت: چنانچه آنها ما را یاری می‌دادند، به این مرحله نمی‌رسیدیم.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: تصمیم به حمله علیه مواضع حزب پ.ک.ک تنها در خصوص مبارزه با تروریسم است و هرگز غیر نظامیان را هدف قرار نخواهد داد. وی ادامه داد: اتخاذ این تصمیم بدان معنا نیست که این عملیات بلافاصله انجام می‌شود.

وی همچنین از دولت مرکزی عراق و دولت کردستان عراق خواست تا برای دور ماندن از پیامدهای حمله ترکیه علیه مواضع حزب پ.ک.ک برای رویارویی با این حزب وارد عمل شوند.