دنیای اقتصاد- سرخوشی اعضای اوپک که با رکوردشکنی‌های چند روز اخیر به وجود آمده بود، دیروز تکمیل شد. باورمان بشود یا نشود دیروز دبیرخانه اوپک قیمت هر بشکه نفت سبد این سازمان را 82/80 دلار در هر بشکه گزارش کرد. قیمتی که برای بسیاری از بروکرهای نفتی در بورس‌های نفت جهان باورپذیر نبود.

بهای نفت اوپک برای اولین بار از مرز ۸۰دلار عبور کرد
روز تاریخی اوپک
گروه بین‌الملل - نفت خام پس از چهار روز رکوردشکنی مداوم قیمت‌ها دیروز اندکی آرام گرفت. در شرایط که نفت خام در آخرین ساعت روز سه‌شنبه قیمت ۲۰/۸۸دلار را هم ثبت کرد، از صبح دیروز ارزان شدن نفت آغاز شد. اما به اعتقاد تحلیلگران بازار نفت این ارزانی آرامش پیش از توفان است. پارلمان ترکیه طرح حمله به شورشیان پناه رفته در منطقه شمال عراق را بررسی می‌کند و به احتمال فراوان به آن رای مثبت خواهد داد.
اینگونه است که تاسیسات و چاه‌های نفت واقع در کردستان عراق و منطقه کرکوک در خطر حمله و تخریب قرار می‌گیرند. به گزارش پایگاه تحلیلی «قیمت نفت» در صورتی که آسیبی به تاسیسات نفت واقع در منطقه کرکوک و دیگر نقاط کردستان عراق وارد شود عبور قیمت نفت از مرز 95دلار دور از ذهن نخواهد بود.
اما در حالی که بازارهای نفت از نگرانی رنج می‌برند، قیمت‌ها روز به روز درخشان‌تر به تولیدکنندگان لبخند می‌زنند. چه تولیدکنندگان خارج از اوپک و چه اعضای اوپک همگی در حال سود بردن از نفت گران هستند. به عقیده تحلیلگران نفت گران الزاما به زیان جهان نیست چراکه موجب افزایش سرمایه‌گذاری در تاسیسات نفتی به خصوص در میان کشورهایی می‌شود که استخراج میادین آنها در شرایط ارزانی نفت توجیه اقتصادی ندارد.
سرخوشی اعضای اوپک که با رکودشکنی‌های چند روز اخیر به وجود آمده بود دیروز تکمیل شد. باورمان بشود یا نشود دیروز دبیرخانه اوپک قیمت هر بشکه نفت سبد این سازمان را 82/80دلار در هر بشکه گزارش کرد. قیمتی که برای بسیاری از بروکرهای نفتی در بورس‌های نفت جهان باورپذیر نبود. به این ترتیب قیمت نفت اوپک نسبت به روز قبل از آن 06/2دلار جهش داشت.
داریوژ کووالاچیک، رییس موسسه سرمایه‌گذاری CFC سیمور با اعلام اینکه بازار نفت با کمبود روبه‌رو است گفت: حتی زمانی که اوپک پمپ کردن ۵۰۰هزار بشکه اضافی را از اول نوامبر آغاز کند هم این میزان کافی نخواهد بود. برای من شگفت‌انگیز خواهد بود که پس از این باز هم زیر فشار قرار نگیریم. در همین حال دیروز آژانس بین‌المللی انرژی بار دیگر اعلام کرد که بازار نفت نیازمند اضافه تولید اوپک است. در همین حال منابع نزدیک به اوپک گزارش دادند که دبیرخانه این سازمان به دقت فعل و انفعالات را زیرنظر دارد و در صورت نیاز تصمیم‌گیری خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای صنعتی را نمایندگی می‌کند و اوپک، روی دلایل افزایش قیمت نفت اتفاق نظر ندارند. در برابر اوپک می‌گوید که کمبود فرآورده‌های نفتی و نه نفت خام در کنار تهدیدات ژئوپولیتیکی سبب افزایش قیمت نفت شده است. در این شرایط افزودن بر میزان تولید زیان کشورهای صادرکننده نفت را در پی خواهد داشت.