تلاش برای افزایش فشار مالی بر برمه

ایسنا- ژاپن در راستای تحریم‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا فشار مالی بر دولت برمه را افزایش دهد.

همزمان با افزایش فشارهای خارجی بر دولت نظامی برمه، ژاپن ارسال یک محموله کمک ۵/۵میلیون دلاری برای یک مرکز منابع انسانی در برمه را متوقف کرده است. یک روزنامه‌نگار ژاپنی از جمله کسانی بود که در جریان سرکوب خونین طرفداران دموکراسی در ماه گذشته در این کشور کشته شدند. پیشتر اتحادیه اروپا محصولات چوب و فلز برمه را تحریم کرده بود.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، نیز از جهانیان خواسته است با اقدامات خود پیامد رفتار حکومت نظامی برمه را به آن نشان دهند.

کمک مالی ژاپن که قول آن در سال ۲۰۰۵ داده شده بود قرار بود برای مرکزی در دانشگاه رانگون در زمینه آموزش اقتصاد، مدیریت و زبان ژاپنی استفاده شود.

در واشنگتن نیز سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا سخت‌تر کردن تحریم‌های کنونی خود بر برمه را مدنظر دارد.

پیشتر ابراهیم گمبری، فرستاده سازمان ملل متحد در امور برمه، در واکنش به بازداشت شماری از رهبران اعتراضات دموکراسی خواهی اخیر در این کشور از دولت نظامی برمه به شدت انتقاد کرد.

گمبری که در حال حاضر در تایلند به سر می‌برد، گفت: گزارش‌های رسیده از بازداشت، بازجویی و آزار این افراد تکان‌دهنده بوده است.

وی گفت که این گونه رفتار از سوی مقامات برمه مخالف مراودات دو طرفه میان سازمان ملل و حکومت برمه است.

اتحادیه اروپا علاوه بر منع سفر و انسداد دارایی‌های ژنرال‌های حاکم بر برمه، اکنون تحریم‌های تازه‌ای بر برخی از پرسودترین صادرات آنها به خارج، از جمله یاقوت و چوب ساج، اعمال کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، تحریم‌های اروپا عملا هیچ اثری بر برمه نداشته است چراکه بیش از ۹۰‌درصد تجارت برمه با همسایگان آسیایی است.

به گفته گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی برمه در پایان هفته گذشته سه نفر دیگر از رهبران تظاهرات سپتامبر را بازداشت کردند.

برمه می‌گوید حدود ۱۰۰ راهب بودایی را در هفته‌های اخیر بازداشت کرده است و اینکه تنها ۱۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات وسیع اخیر جان باختند.