گروه بین‌الملل- ما اعتقاد داریم که کره‌شمالی تا پایان امسال غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای به طور کامل متوقف خواهد کرد. کریستو فرهیل، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی خود در یک مرکز تحقیقاتی در سیدنی استرالیا با بیان این مطلب گفت: در حال آماده کردن مقدمات گفت‌وگوها در مورد زمانبندی و چگونگی عملکرد در تعطیلی تاسیسات هسته‌ای کره شمالی هستیم. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایالات متحده در پرونده هسته‌ای کره شمالی افزود: اگر کره شمالی موافقت خود را با تحویل دادن ۵۰ کیلوگرم پلوتونیوم باقیمانده در راکتور یونگ بایون اعلام کند آنگاه می‌تواند گفت که فعالیت این راکتور کاملا تعطیل شده است.

کره شمالی در راستای اجرای مرحله اول موافقتنامه ۱۳ فوریه اقدام به تعطیلی راکتور یونگ بایون کرد اما از تحویل ۵۰ کیلوگرم پلوتونیوم تولید شده در آن خودداری ورزیده است که در این میان ایالات متحده نیز اعلام کرده تا تحویل تولیدات این راکتور نمی‌توان گفت فعالیت یونگ بایون کاملا تعطیل شده است. راکتور یونگ بایون بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای کره شمالی است که وظیفه تولید پلوتونیوم را در اختیار داشت.

کریستو فرهیل در ادامه با اشاره به اهمیت تحویل ۵۰ کیلو پلوتونیوم گفت: در صورتی که این پلوتونیوم تولید شده به مراجع ذی‌صلاح تحویل شود آنگاه می‌توان مذاکرات صلح در شبه جزیره کره را آغاز کرد. وی همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی گفت: ما به طور جدی نگران صلح در این منطقه هستیم.

اگر کره‌شمالی قصد دارد واقعا صلح پایدار در این منطقه برقرار شود باید در راه کاهش منطقه از نیروهای نظامی و تسلیحات گام‌های موثری بردارد.

تا زمانی که کره‌شمالی قصد توسعه تسلیحات نظامی را داشته باشد نمی‌توان به صلح در شبه‌جزیره کره امید داشت. همچنین کریستوفر هیل درخواست کرد که دو کره در راستای کاهش نظامی‌گری در مرزهای خود تلاش کنند.

معاون وزیر خارجه ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من به شدت در مورد روابط هسته‌ای کره‌شمالی با دیگر کشورها نگران هستم و باید نگرانی‌ها در این خصوص برطرف شود.

اشاره کریستوفرهیل به گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص روابط هسته‌ای کره‌شمالی و سوریه بازمی‌گردد.

براساس این گزارش‌ها کره‌شمالی در حال انتقال دانش‌ هسته‌‌ای به سوریه است.

چندی قبل جنگنده‌های اسرائیل به صورت غیرقانونی حریم هوایی سوریه را نقض کردند که گفته می‌شود هدف آنها تاسیسات هسته‌ای سوریه بوده است.

در همین حال رویتر گزارش داد که کره‌شمالی موافقت کرده که دو راکتور اصلی دیگر خود علاوه بر یونگ بایون را تعطیل کند.

کیم جونگ ایل چندی قبل در دیدار با روه موهیون، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی آمادگی پیونگ‌یانگ را برای توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای تا پایان امسال اعلام کرد.