راهبی در راه کاخ سفید

گروه بین‌الملل- نیاز به گسترش روابط در میان کشورهای جهان آنقدر زیاد شده است که حتی راهب گوشه‌نشینی همچون دالایی لاما، رهبر معنوی مردم تبت نیز باید از معبد خود خارج شده و با سران کشورهای جهان به منظور تحکیم پایه‌های حکومت در تبعیدش تعامل داشته باشد. دالایی‌لاما پس از سفر ۱۰ روز قبلش به آلمان اکنون راهی ایالات‌متحده می‌شود. دالایی‌لاما

بوش و کنگره آمریکا با استقبال از سفر دالایی‌لاما در این هفته به واشنگتن آن را یک سفر افتخارآمیز برای ایالات‌متحده توصیف کرده‌اند. دالایی‌لاما به دلیل مواضع ضدحکومت چینش از سوی دولت کمونیست چین مورد غضب واقع شده و به حال تبعید در هند زندگی می‌کند. دالایی‌لاما اگرچه رهبر بوداییان تبت است، اما نفوذ معنوی او در بخش گسترده‌ای از چین تا هند به روشنی احساس می‌شود.

در مقابل دولت چین به شدت به این سفر اعتراض کرده و خواستار لغو دعوت آمریکا از دالایی‌لاما شده است. مقامات چین دعوت کشورها از دالایی‌لاما را توهین آشکار به کشورشان می‌دانند.

در جریان سفر این راهب سرکش به آلمان نیز دولت چین مراتب اعتراض رسمی خود را به وزارت خارجه آلمان ابلاغ کرد. ونگ بائو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با اعلام ناخشنودی پکن از این سفر خواستار اصلاح این اشتباه ایالات‌متحده شد.

ایالات متحده در این دیدار قرار است مدال طلای کنگره که تنها به متحدان بسیار خوب و اشخاص مهم از نظر آمریکا اهدا می‌شود را به دالایی لاما بدهد. رزا پارک، تونی بلر و رونالدریگان از افرادی هستند که این مدال را از کنگره دریافت کرده‌اند.

به عقیده تحلیلگران با این سفرها دور جدیدی از تلاش‌های دالایی لاما علیه دولت چین به منظور بازگشت به تبت آغاز شده است. همچنین کشورهای غربی با دعوت از این راهب بودایی دور جدیدی از فشار بر چین را تجربه می‌کنند.

مخالفت چین با مقاصد سیاسی دولت‌های غربی در چند ماه اخیر زمینه‌ساز این فشارها شده است. تحرک دالایی لاما در عرصه سیاسی همواره با جنبش‌ها و تظاهرات‌های مردمی اهالی تبت علیه چین همراه می‌شود و همین مساله اصلی‌ترین نگرانی چین از گفت‌و‌گوی دالایی لاما با سران دیگر کشورها است.

همزمان با سفر رهبر بوداییان تبت به آلمان گروهی از تبتی‌های معترض به سفارتخانه چین در هند را داشتند. دالایی لاما در طول سال‌های گذشته اگرچه همواره چهره مذهبی خود را حفظ کرده است اما در ضمن آن از فعالیت‌های سیاسی علیه دولت چین نیز غافل نشده است.

دانا پرینو سخنگونی کاخ سفید در آستانه این سفر گفت: جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا از این سفر استقبال کرده است.

ما می‌خواهیم رهبران چین درک کنند که دالایی لاما یک رهبر مذهبی و معنوی بوده که در جست‌و‌جوی صلح است.