ایسنا- هفدهمین کنگره حزب کمونیست چین نشست پنج سالانه خود را برای انتخاب رهبر آینده کشور در حالی آغاز کرد که به احتمال زیاد «هوجین تائو» برای پنج سال دیگر در سمت خود ابقا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از دوهزار و ۲۰۰ نماینده کنگره خلق چین از دیروز در تالار بزرگ خلق برای نشستی یک هفته‌ای در میان تدابیر امنیتی شدید آغاز به کار کردند تا درباره دستور کار پنج سال آینده این کشور و نیز انتخاب رهبر کشور تبادل نظر و تصمیم‌گیری کنند. «وو بانگوئو»، نفر دوم در کمیته رهبری حزب کمونیست صبح دیروز افتتاح اجلاس را که به طور زنده در سرتاسر چین بخش تلویزیونی می‌شد، اعلام کرد و سپس «هوجین تائو» در سخنرانی خود به تشریح دستاوردهای حزب طی پنج سال گذشته و دستور کار آن برای پنج سال آینده پرداخت وی که سمت ریاست کمیته فرماندهی ارتش ۳/۲میلیون نفری خلق چین را بر عهده دارد،‌ در سخنان خود تاکید کرد: پکن طی پنج سال آینده بر سرعت نوسازی نظامی خود خواهد افزود و ارتش باید از راه علم و فناوری، نیروهای مسلح قدرتمندی ایجاد کند. هوجین تائو همچنین گفت او در این پنج سال سعی کرده است انتظارات مردم را پاسخ دهد.

او همچنین به برخی از مقامات چین که از نظر او فاسد هستند، انتقاد کرد. وی در هفدهمین کنگره سراسر حزب کمونیست گفت: در حالی که ما در این پنج سال موفقیت‌های دستاوردها و موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم اما نباید فراموش کنیم که هنوز نتوانستیم انتظارات مردم را کامل برآورده کنیم. سخنان منتقدانه هوجین تائو از خود و مقامات حزب، رویه‌ای جدید در خط مشی حزب در سال‌های پس از انقلاب است.

وی گفت: برخی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم به بیکاری، مسکن، امنیت اجتماعی و آموزش مربوط می‌شود. او به ویژه از برخی مقامات حزب که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند انتقاد کرد و گفت: تعداد اندکی از کادر حزب صادق و درستکار نیستند و رفتار آنها باعث مشکلات جدی برای کشور شده است.

رییس‌جمهور چین در سخنرانی‌ خود که بیش از دو ساعت به طور انجامید، درباره نقش حزب کمونیست چین گفت: ما باید از نقش حزب به عنوان هسته رهبری در هدایت کل اوضاع در چین حمایت و اقدامات تمامی گروه‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنیم.

هوجین تائو تصریح کرد: همزمان با رشد اقتصادی در چین، حزب کمونیست به شهروندان مختلف و اغلب نافرمان این کشور اجازه می‌دهد تا به اظهارنظرهای گسترده‌تری در دولت اقدام کنند. وی گفت: حضور شهروندان چینی در امور سیاسی در یک مسیر منظم گسترده خواهد شد. در این سخنان هوجین تائو نوید فضایی بازتر برای مخالفان در چین می‌دهد به ویژه آنکه رییس‌جمهور چین قول داد که دولت کمونیستی این کشور بازتر عمل کند. هوجین تائو همچنین قول داد که به افزایش امور نظامی این کشور ادامه بدهد و بر موضع بکن در توافق مسالمت‌آمیز با تایوان تاکید کرد. در آستانه برگزاری اجلاس، نهادهای امنیتی تدابیر شدیدی را به اجرا گذاشته و تعدادی از مخالفان و منتقدان دولت را دستگیر کرده یا تحت نظارت قرار داده‌اند.