گروه بین‌الملل- کاهش ارزش ین در برابر دلار و افزایش قیمت نفت باعث تقویت شاخص سهام نیکی در اولین روز هفته شد.

به گزارش بلومبرگ تنزل ارزش ین در مقابل دلار پس از هفته‌ها تنزل باعث اطمینان کمپانی‌های صادرکننده ژاپن سود حاصل از صدور کالاها به خارج به ویژه به بزرگ‌ترین شریک تجاری‌شان، آمریکا شد. علاوه بر این افزایش قیمت نفت در آسیا در روز دوشنبه، سهام شرکت‌های نفتی را رونق بخشید. افزایش تقاضای نفت چین با وجود محدودیت عرضه آن، چشم‌انداز قیمت نفت را در دراز مدت مثبت نشان می‌دهد و همین موضوع سبب رونق سهام کمپانی‌های نفتی در آسیا در روز دوشنبه شد. سهام کمپانی‌ پترو چاینا دیروز حداقل ۱۰درصد افزایش یافت.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۲۷واحد یا ۱۶/۰درصد به دست آورد و به رقم ۱۷۳۵۸ رسید اما شاخص توپیکس ۲واحد یا ۱۳/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۶۵۷ رسید. کمپانی‌های کانن و سونی بزرگ‌ترین برندگان روز دوشنبه توکیو بودند. در کره‌جنوبی شاخص اصلی سهام یک‌درصد به دست آورد و به واحد ۰۴۶/۲رسید. در چین هم شاخص‌های سهام به دلیل تشکیل کنگره مهم حزب کمونیست ترقی کردند. هوجینتائو گفت آنها در این کنگره قرار است درباره امضای قرارداد صلح با تایوان تصمیم بگیرند.

و اما برای وال‌استریت این هفته با گزارش درآمد کمپانی‌ها در سه ماه سوم سال آغاز می‌شود، هر چند برخی کمپانی‌ها پیش‌درآمد خبر اصلی را تاکنون اعلام کرده‌‌اند و احتمال ضرر خود به دلیل بحران اعتبارات مطرح کرده‌اند. به هر حال غیر از اعلام سود و ضرر کمپانی‌ها در این فصل، این گزارش می‌تواند برآورد دقیق‌تر از آسیب‌های بحران اعتبارات و تحلیلی از آنچه در سه ماه باقیمانده سال احتمالا اتفاق خواهد افتاد، به دست خواهد داد. به هر حال به نظر می‌رسد گزارش‌های درآمد کمپانی‌ها، چندان مطلوب بازار نباشد و به همین دلیل تحلیلگران انتظار هفته‌ای تقریبا آرام و ساکن را برای سرمایه‌گذاران وال‌استریت پیش‌بینی می‌کنند.

اما در حالی که در انگلستان با بانک‌های این کشور در اقدامی احتیاط‌آمیز، اعطای وام‌های اعتباری را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند، در ایالات متحده انتظار می‌رود بانک‌های بزرگ در این هفته طرح خود را برای اعطای وام‌های Sub-Prime اعلام کنند. بانک سیتی گروپ و جی.‌پی مورگان در پی احیای اعتماد مردم به این بخش و اجتناب‌ از رکود سرمایه‌گذاری در این بخش هستند. این بانک‌ها اعلام کرده‌اند که در سرمایه‌گذاری مشترک، حدود ۷۵میلیارد دلار برای این وام‌ها اختصاص داده‌اند و هزینه و یا بهره اینگونه وام‌ها را کاهش داده‌اند. با اینکه این طرح برای احیای اعتماد مردم اعلام شده است اما میزان اعتباری که برای این وام‌ها در نظر گرفته شده است، میزان محدودیت پول و از طرفی ریسک‌ناپذیری موسسات را نشان می‌دهد. تحلیل‌گران معتقدند چنین اقدامی از طرف بانک‌ها به مثابه چوب حراج زدن به اموال خود تعبیر می‌شود و ممکن است بحران اعتبارات را تشدید کند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین تقویت شد و روز دوشنبه در آسیا هر یورو به ازای ۵۵/۱۷۷دلار معامله شد که نسبت به بعد از ظهر روز جمعه که هر دلار به ازای ۳۰/۱۷۷ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۱۶۲/۱دلار بود.