گروه بین‌الملل- باز شدن بازارهای نفت در روز دوشنبه با افزایش و به دنبال آن شکسته شدن رکورد قیمت نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت همراه بود. در حالی که اکثر کارشناسان در پایان هفته معاملاتی گذشته پیش‌بینی کرده بودند که این هفته قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، نفت روند دیگری را در پیش گرفت. تا پیش از دیروز قیمت رکوردی نفت ۱۰/۸۴دلار در هر بشکه بود. اما دیروز تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس در بازارهای جهانی به ۲۲/۸۴دلار در هر بشکه رسید که یک رکورد جدید برای طلای سیاه به حساب می‌آید. افزایش دامنه تنش‌ها بین ترکیه و شورشیان کرد این کشور که در کردستان عراق پناه گرفته‌اند همچنان عامل اصلی صعود قیمت نفت است.

ترکیه با وجود هشدارهای ایالات متحده و درخواست برای خویشتن‌داری طی چند روز گذشته پیوسته مناطقی از شمال عراق را با توپ‌خانه‌ گلوله‌باران کرد. ترکیه عقیده دارد ۳هزار نفر از شورشیان کرد این کشور در شمال عراق و منطقه کردستان این کشور پناه گرفته‌اند و قصد دارند حملاتی تروریستی را علیه ترکیه سازماندهی کنند. رجب طیب اردوغان هفته گذشته اعلام کرد دولت ترکیه آماده است تا هزینه‌های سیاسی حمله به کردستان عراق را به منظور سرکوب شورشیان پرداخت کند. اردوغان از پارلمان درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر مجوز اقدام نظامی را برای ارتش صادر کند. همچنین خبرگزاری‌های غربی از استقرار ۶۰هزار نفر از نیروهای نظامی ارتش ترکیه در پشت مرزهای عراق خبر داده‌اند. هر چند این مساله نمی‌تواند دلیل محکمی برای حمله حتمی ترکیه به شمال عراق باشد اما واردکنندگان نفتی را به نگرانی واداشته است. شمال عراق که اکنون در خطر حمله و گلوله‌باران ترکیه قرارداد حاوی سومین ذخایر بزرگ نفت جهان است و آسیب رسیدن به آنها می‌تواند در بازار نفت بحران ایجاد کند. شرکت نفت شمال که بزرگ‌ترین شرکت نفتی فعال در عراق است در منطقه کردستان به خصوص کرکوک مستقر است و جنگ در آنجا می‌تواند فعالیت آن را کاهش دهد.

این اتفاقات در شرایطی در حال رخ داده است که بازار نفت بیش از هر زمان دیگری به تولید بیشتر نیاز دارد. حفظ مازاد تولید یک‌میلیون بشکه‌ای در بازار نفت نیازی است که باید هر چه زودتر پاسخ گفته شود. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود احتمال داده است که میزان تقاضا در فصل زمستان ممکن است به روزانه ۸۸میلیون بشکه نفت خام نیز برسد. این اتفاق در صورت وقوع می‌تواند آسیب فراوانی به قیمت‌ها وارد کند. بنابراین گزارش تولیدکنندگان در آستانه فصل سرما هنوز تولید خود را افزایش نداده‌اند. در اول نوامبر اوپک ۵۰۰هزار بشکه به تولید خود خواهد افزود و این در حالی است که امارات متحده عربی قصد دارد برای تعمیرات خطوط لوله از همان ماه روزانه ۶۰۰هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

جالب توجه تراز رکوردشکنی قیمت نفت، رسیدن دوباره قیمت نفت اوپک به ۷۷دلار در هر بشکه بود. سبد نفتی اوپک برای دومین بار در ۱۰روز اخیر ۷۷دلار را تجربه کرد. بنابر اعلام دیروز پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک هر بشکه نفت اوپک به ۴۶/۷۷دلار رسیده است.