«پوتین» در راه تهران

گروه بین‌الملل- در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به تهران برخی خبرگزاری‌های خارجی و تلویزیون‌های غربی از طرح ترور پوتین در تهران خبر دادند. این رسانه‌ها سعی کردند تا با ایجاد جنگ روانی پیرامون سفر پوتین به تهران از این سفر جلوگیری کنند. خبرگزاری‌ اینترفکس روسیه که بیشتر به غرب متمایل است نخستین رسانه‌ای بود که این خبر را مخابره کرد. بر اساس خبر خبرگزاری اینترفکس یک گروه تروریستی که به نام آن اشاره نشد قصد دارد در خلال سفر پوتین به تهران به وسیله بمب‌گذاری انتحاری علیه او سوءقصد کند.

ولادیمیرپوتین که به قصد شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر راهی تهران شده است نخستین رهبر شوروی و روسیه است که پس از ژوزف استالین به تهران سفر می‌کند. ژوزف استالین در سال ۱۹۴۳ برای شرکت در کنفرانس تهران به ایران سفر کرد.

پس از اینترفکس روسیه بی‌بی‌سی نیز طی گزارش خبری از احتمال سوءقصد به جان پوتین در جریان این سفر خبر داد. به گزارش بی‌بی‌سی سرویس‌های ویژه اطلاعاتی اخباری را از منابع ناشناس به دست آورده‌اند که حاکی از قصد انجام این کار است. این منابع ناشناس خارج از روسیه بوده‌اند. در همین حال طی شب و روز گذشته شبکه‌های خارجی سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز نیز یا پخش پی در پی تصاویر پوتین و نقل این اخبار جنجال‌برانگیز سعی داشتند تا بر این سفر تاثیر بگذارند. پخش این اخبار در شرایطی که هیچ گروهی اعلام موضع نکرده است برای ایجاد جنگ روانی و دور کردن اذهان از دستاوردهایی است که می‌تواند سفر پوتین به تهران داشته باشد. کشورهای غربی پس از آنکه نتوانستند از سفر پوتین به تهران جلوگیری کنند سعی کردند با شایعه ترور پوتین سفر او را تحت شعاع قرار دهند. مقامات کاخ سفید طی روزهای گذشته از پوتین درخواست کرده بودند حتی برای حل و فصل مناقشات دریای خزر به تهران سفر نکند. جان بولتون سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل یکی از افرادی بود که به طور آشکار از پوتین خواست تا سفرش به تهران را لغو کند.

خبر غیر موثق طرح ترور پوتین در حالی منتشر می‌شود که این نخستین بار نیست که چنین اخباری روی خروجی خبرگزاری‌های جهان قرار می‌گیرد. در اکتبر سال ۲۰۰۱ سرویس اطلاعاتی جمهوری آذربایجان افشا کرد که توانسته‌ توطئه سوء قصد به جان ولادیمیر پوتین را خنثی کند. همچنین برخی گروه‌های مخالف در سال ۲۰۰۰ قصد داشتند پوتین را هنگام سفر به سن پترزبورگ ترور کنند. همچنین در مارس امسال نیز هنگامی که پوتین قصد داشت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای سیاه در استانبول شرکت کند اخباری در مورد امکان ترورش منتشر شد. به نوعی به نظر می‌رسد سفر پوتین همواره با شایعاتی در مورد ترور او همراه است.

بی دلیل نیست که مجله معتبر سیاست خارجی در فهرست رهبرانی که امکان ترور آنها وجود دارد، پوتین را در رتبه دوم پس از حامد کرزای رییس‌جمهوری افغانستان قرار داده است.

پوتین که در هنگام انتشار این خبر در آلمان حضور داشت در این زمینه مورد سوال خبرنگاران واقع شد. رییس‌جمهوری روسیه پس از شنیدن سوال خبرنگاران در مورد احتمال ترورش در تهران دستی به نشانه بی اهمیت بودن این سوال تکان داده و خواستار پرسش بعدی شد. کاخ کرملین نیز نسبت به این خبر موضع گرفته و گفت که آن را به اطلاع رییس‌جمهوری روسیه رسانده است.

دیمیتری پسکوف از مقامات کاخ کرملین در مورد این خبر به رویتر گفت: نمی‌توانم وجود چنین توطئه‌ای را تایید کنم. سرویس‌های اطلاعاتی در حال بررسی اخبار و اطلاعات رسیده هستند و به رییس‌جمهوری در این مورد اطلاع داده شده است. همچنین کرملین با انتشار بیانیه‌ای گفت از هرگونه تغییر در برنامه سفر پوتین به تهران بی اطلاع است و برنامه این سفر تغییر نخواهد کرد.

وزارت خارجه: جنگ روانی است

ایسنا - سید محمد علی حسینی در مورد خبر منتشره از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال اقدامات تروریستی در سفر پوتین به تهران اظهار داشت: این گونه اخبار کاملا بی‌پایه و اساس بوده و در راستای فعالیت‌های روانی دشمنان علیه مناسبات ایران و روسیه منتشر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گونه اخبار سراسر کذب ارزش خبری نداشته و نمی‌تواند هیچ‌گونه خللی در روند برنامه‌های تنظیم شده وارد سازد. سخنگوی وزارت خارجه این اخبار را در راستای جنگ روانی غرب علیه ایران عنوان کرد و گفت: این گونه اقدامات به منظور برهم زدن روابط ایران و روسیه انجام می‌شود.