نوبل اقتصاد به آمریکایی‌ها رسید

دنیای اقتصاد- آکادمی سلطنتی سوئد جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۷ را به طور مشترک به لئونیدهورویز استاد بازنشسته دانشگاه مینه‌سوتا، اریک استارک ماسکین استاد موسسه مطالعات پرینستون و راجر مایرسون استاد دانشگاه شیکاگو تقدیم کرد. از این سه نفر به عنوان بنیانگذاران نظریه طراحی مکانیسم یاد شده است. طراحی مکانیسم بخشی از تئوری بازی‌ها است و در زمینه‌هایی همچون تخصیص بهینه منابع دولتی، تدوین بودجه‌های متوازن و نظریه‌های رفاه اجتماعی کاربرد دارد.در شرایطی که بازارها رقابتی نبوده و از شرایط ایده‌آل دور هستند، نظریه طراحی مکانیسم تلاش می‌کند تا رفتارهای اقتصادی را در شرایط نزدیک‌تر به واقعیات عینی تبیین کند.

نظریه طراحی مکانیسم که به وسیله این سه‌نفر ارائه شده است، شناخت و قدرت تحلیل را در مورد اطلاعات شخصی و انگیزه‌های فردی بالا می‌برد. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند مکانیسم‌های درست تجاری را در شرایطی که اطلاعات نامتقارن در بازارها وجود دارد، طراحی کنند.

گروه بین‌الملل- آکادمی نوبل جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۷ رابه سه اقتصاددان آمریکایی اهدا کرد. لئونید هورویز، اریک ماسکین و راجر مایرسون سه اقتصاددانی هستند که جایزه نوبل امسال را به پاس تلاش‌های خود در راه گسترش علم اقتصاد دریافت کردند.

این جایزه به دلیل فعالیت آنها در عرصه سازماندهی تئوری‌ بازی‌ها و طراحی‌های بنیادی در زمینه توسعه تئوری‌ بازی‌ها به آنها اهدا شد.

این سه نفر به طور مشترک در زمینه طراحی‌های بنیادی کار کرده بودند. تئوری بازی‌ها ابزارهایی است که امکان می‌دهد تا تحلیل‌های اقتصادی با دقت و گستره بیشتری انجام شوند. همچنین این ابزارهای تحلیل اکنون در مورد مسایلی سیاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نوشته بنیاد سلطنتی نوبل این سه‌اقتصاددان تلاش فراوانی در زمینه نظم بخشیدن به این ابزارهای تحلیلی در عرصه کاربردی کردن آنها انجام داده‌اند.

لئونید هورویز در سال ۱۹۱۷ در روسیه متولد شده اما تبعه ایالات‌متحده و استاد دانشگاه مینه سوتا است. اریک ماسکین در سال ۱۹۵۰ متولد شده و در موسسه مطالعات علی پرینستون ایالات‌متحده مشغول به کار است. راجر مایرسون نیز در سال ۱۹۵۱ متولد شده و استاد دانشگاه شیکاگو است.

جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و جایزه آن را بانک‌مرکزی سوئد می‌دهد. مبلغ این جایزه ۵/۱میلیون دلار است.