هفته پیش‌رو به روایت اکونومیست

گروه بین‌الملل- کنگره بزرگ حزب کمونیست چین که هر پنج‌سال یک‌بار تشکیل می‌شود امروز آغاز می‌شود.

رییس‌جمهور هوجینتائو برکار ۲۲۱۷ هیات‌ نمایندگی حزب کمونیست چین در سراسر کشور در این کنگره نظارت خواهد کرد، هیات‌هایی که در انتخاباتی فرمایشی و با حمایت مقامات حزب انتخاب شده‌اند. این کنگره قرار است یک هفته ادامه یابد و پس از انتخابات اعضای جدید دفتر سیاسی حزب «پولیت یورو» برای ۵سال دیگر، کارش پایان یابد. این شایعه در محافل رسمی چین قوت گرفته است که رییس‌جمهور از طرف دوستانش تحت فشار قرار دارد که علاوه بر لی‌کیانگ، رییس‌ حزب استان لیائونینگ، از شی‌جن‌پینگ، رییس حزب کمونیست شاخه شانگهای به عنوان خلف خود حمایت کند. این دو تن در سال ۲۰۱۰ برای دستیابی به ریاست حزب با هم رقابت خواهند کرد.

یک شبکه خبری اقتصادی تلویزیون به احتمال زیاد از امروز آغاز به کار خواهد کرد. کانال تلویزیونی جدیدی که اخبار اقتصادی صرفا پخش و منتشر می‌کند به نام Fox Business قرار است رهبری بازار را به دست گیرد. راه‌اندازی کانال خبری صرفا اقتصادی و یا مربوط به بازار بی‌سابقه نیست. این شبکه‌های خبری معمولا بیننده‌های زیادی ندارند، اما همان تعداد محدود بیننده‌، فعالان بازار و ثروتمندان هستند و به همین دلیل چنین تلویزیونی معمولا آینده خوب و پررونقی دارد. صرف‌نظر از تلویزیون بلومبرگ که اساسا به کسانی که از آمار و ارقام اقتصادی آن استفاده می‌کنند خدمات می‌دهد CNBC از زمان تعطیل شدن CNNfn (سی‌ان‌ان‌مالی) در سال ۲۰۰۴ هیچ رقیبی ندارد. انتظار می‌رود Fox Businessبتواند به رقیب جدی برای CNBC تبدیل شود.

در پاکستان، قضات دادگاه عالی قرار است در روز چهارشنبه هفدهم اکتبر، رای خود درباره صلاحیت ژنرال مشرف به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری صادر کنند، این در حالی است که ژنرال برنده این انتخابات شده است. به لحاظ قانونی وی به عنوان فرمانده ارتش نمی‌توانسته است در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. همچنین در هفدهم اکتبر قرار است بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر اسبق پاکستان به کشورش باز گردد. وی که به دلیل پرونده اختلاس مالی خود و شوهرش در تبعید خود خواسته از پاکستان به سر می‌برد، در ماه‌های اخیر مذاکراتی را برای رسیدن به توافق با مشرف آغاز کرده است و مشرف پرونده اختلاس مالی را بسته است، هر چند هنوز دادگاه می‌تواند علیه وی اقدام کند و بنابراین عفو وی برای دادگاه نه الزام‌آور است و نه معتبر. به هر حال بی‌نظیر بوتو اعلام کره است که روز هفدهم اکتبر به وطن بازمی‌گردد و پرویز مشرف از او خواسته است تا سفر خود را به پس از رای دادگاه عالی درباره صلاحیت وی موکول کند. خانم بی‌نظیر بوتو هنوز درباره تعویق مسافرت خود چیزی نگفته است.

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه هجدهم اکتبر قرار است در لیسبون گردهم آیند تا پیمان اصلاحی که قرار است کارایی فرآیند تصمیم‌گیری ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا را بالا ببرد، تصویب کنند. ولی این تنها چیزی نیست که اتفاق خواهد افتاد. برای مثال لهستان فقط با متن پیمان که در نشست سران ماه ژوئن به تصویب رسید، موافق است. گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا خیلی علاقه‌مند است تا اقتدارش را اعمال کند، او گفته است، مردم بریتانیا در صورتی که استثنائات زیادی در این پیمان منظور نشود، آن را رد خواهند کرد.