ایسنا- به‌رغم هشدارهای آمریکا، حملات توپخانه‌‌ای ترکیه علیه روستاهای کردنشین در خاک عراق هم چنان ادامه داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره،‌ نیروهای ترکیه شنبه شب و صبح دیروز با حملات توپخانه‌ای، روستا‌های کردنشین در عمق ۳۰ کیلومتری خاک کردستان عراق را هدف قرار دادند. خبرنگار این شبکه تاکید کرد که این حملات روستای دهوک را هدف قرار داد، اما این حملات تلفاتی در بر نداشته است.

شاهدان عینی در این منطقه نیز اعلام کردند که چندین توپ به روستای نزدور در پنج کیلومتری مرز ترکیه و عراق در استان دهوک اصابت کرد که از تلفات و خسارت‌های احتمالی این حمله نیز چیزی گزارش نشده است.

این در حالی است که مسوولان آمریکایی پیش از این اعلام کردند که آنکارا حدود ۶۰هزار سرباز در مرزهای مشترک ترکیه با عراق مستقر کرده اما ارتش امریکا تاکید کرده بود که این استقرار نیروها دلیلی مبنی بر نزدیک شدن به زمان حمله نظامی ترکیه علیه شورشیان کرد نیست.

مسوولان آمریکایی همچنین تاکید کردند که آنکارا به آنها نسبت به هرگونه دخالت نظامی در شمال عراق هشدار داده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز ضمن نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا نسبت به انجام هر‌گونه حمله نظامی علیه مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق، در جمع مردم ترکیه در استانبول اظهار داشت که کشورش آماده پذیرش مسوولیت‌های سیاسی ناشی از هرگونه حمله ارتش ترکیه علیه شورشیان در شمال عراق است.

وی افزود: آمریکا بدون کسب هیچ گونه اجازه‌ای به عراق حمله کرد، لذا ما نیز نیاز به نصیحت و توصیه کسی برای این کار نداریم و در صورت لزوم این حمله را انجام خواهیم داد.

اردوغان همچنین تاکید کرد که برای جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت خواهان موافقت پارلمان با این حمله است.

پارلمان ترکیه قرار است به محض پایان تعطیلات عید فطر، جلسه ویژه‌ای را برای بررسی و تصویب طرح این حمله برگزار کند.

آنکارا معتقد است که سه‌هزار شورشی کرد در شمال عراق مستقر شده و از آنجا حملات تروریستی را علیه ترکیه انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه سفرش به مسکو در جمع خبرنگاران از ترکیه خواست تا ضمن خویشتن‌داری، از هرگونه حمله علیه شمال عراق خودداری کند.

وی تاکید کرد که این درخواست را در تماس تلفنی با مقامات آنکارا به آنها ابلاغ کرده است.

رایس خاطرنشان کرد، به مقامات ترکیه تاکید کرده که عراق با ثبات به سود همه است و هرگونه بی‌ثباتی در عراق نیز مسلما منافع همه را متضرر خواهد ساخت.

وی عنوان داشت: مطمئن هستم که دولت ترکیه در برخورد با این موضوع مدبرانه و عاقلانه عمل می‌کند.

اظهارات رایس در حالی بیان شده که اریک آدلمن معاون وی در امور سیاست دفاعی و سفیر سابق آمریکا در ترکیه به همراه رونالد فرید معاون امور اروپایی و آسیایی وی در یک سفر چند ساعته وارد آنکارا شدند.

این مقامات مسوول آمریکایی به محض ورود به آنکارا با مسوولان وزارت امور خارجه ترکیه دیدار کرده و نگرانی واشنگتن را نسبت به هرگونه حمله نظامی آنها علیه شمال عراق به مقامات آنکارا ابلاغ کردند.