جایزه صلح نوبل به رقیب بوش رسید

دنیای اقتصاد- معتبرترین جایزه نوبل در سال ۲۰۰۷ به معاون رییس‌جمهور سابق ایالات متحده و رقیب بوش در انتخابات جنجالی سال۲۰۰۰ رسید؛ ال‌گور و یک کمیته تحقیقاتی سازمان ملل، مشترکا جایزه ۵/۱میلیون دلاری و افتخار نوبلیست شدن را به پاس تلاش برای حفظ محیط‌زیست و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دریافت کردند.

گور که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده از فعالیت‌های سیاسی کنار کشید، با استفاده از نفوذ سیاسی خود تلاش برای‌ آگاهی دادن به اثرات مخرب تولید کربن در جهان را آغاز کرد. علاوه‌بر صلح نوبل، او امسال جایزه اسکار را نیز برای تولید فیلم‌های مستند در مورد پدیده گرمایش زمین تصاحب کرد.

اهدای جایزه صلح نوبل به ال‌گور با واکنش منفی جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است. شبکه خبری فاکس‌نیوز با سبک جلوه دادن این مساله ال‌گور را با برندگان پیشین صلح نوبل مقایسه کرد و او را فاقد صلاحیت کسب این جایزه برشمرد. نوبل صلح در دست «مامور زمین»

گروه بین‌الملل - آکادمی نوبل جایزه صلح را که جایزه اصلی این بنیاد به حساب می‌آید در سال ۲۰۰۷ به طور مشترک به ال گور معاون، بیل کلینتون رییس جمهور سابق ایالات متحده اهدا کرد.

به این ترتیب جایزه ۵/۱میلیون دلاری بنیاد نوبل بین ال گور و سازمان ملل متحد تقسیم خواهد شد. اما بدون شک افتخار آن به تمامی برای ال گور خواهد بود.

ال گور که پس از کلینتون نتوانست پیروزی دموکرات‌ها را تداوم بخشد به طور کامل از فعالیت‌های سیاسی کنار کشید و راه مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی را در پیش گرفت.

ال گور با استفاده از نفوذ سیاسی خود در هر سه حوزه سخنرانی نویسندگی و فیلمسازی قدم در راه حفاظت از محیط زیست به ویژه مبارزه با تولید گازهای گلخانه‌ای و پدیده گرم شدن زمین پرداخت.

او با ترتیب دادن سلسله سخنرانی‌هایی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیر دولتی دوست دار محیط زیست تلاش کرد تا جهان را نسبت به خطر گازهای گلخانه‌ای هوشیار کند.

همه این تلاش‌ها در حالی بود که او از سیاستمداران کشوری به شمار می‌آید که بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

ال گور در مقاله‌ای که برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت یادآور شد: در تمام ۱۵۰ سال گذشته با جنون و التهاب فزاینده منابع کربن زمین اعم از نفت و زغال سنگ را استخراج کرده و سوزانده‌ایم به گونه‌ای که اکنون در هر شبانه‌روز ۷۰میلیون تن دی‌اکسید کربن به جو زمین پمپاژ می‌شود.

مطالعات نشان داده است که بر اثر این اتفاق قله یخی قطب شمال که نقش ویژه‌ای در خنک نگاه داشتن کره زمین دارد با سرعت بسیار زیادی در حال ذوب شدن است. سرعتی سه برابر بدبینانه‌ترین مدل‌های رایانه‌ای!

این موضوع اصلا سیاسی نیست اخلاقی است. موضوعی است که به حیات و بقای انسان روی کره زمین بستگی دارد. این جا اصلا موضوع چپ و راست مطرح نیست. مساله انتخاب بین کار صحیح و کار اشتباه است. به زبان ساده این اشتباه است که قابلیت زندگی نسل‌های آینده را از بین ببریم.

ال گور همواره در سخنرانی‌های خود از نیاز به یک پیمان جهانی یاد کرده است. پیمانی قوی‌تر از پیمان کیوتو. ال گور این پیمان جدید را با پیمان سالت که در گذشته بین آمریکا و شوروی برای توقف تولید سلاح‌های استراتژیک به منظور صلح پایدار منعقد شد، تشبیه می کند و رسیدن به آن را نیازمند یک عزم جهانی بدور از ملاحظات سیاسی می داند.

ال گور فعالیت‌های خود را در زمینه با فیلم سازی ادامه داد. او که مالک یک شبه تلویزیونی خصوصی بزرگ در ایالات‌متحده است، پارسال در استودیوی شخصی خود فیلم مستندی در مورد پدیده زمین‌گرمایی تهیه کرد که مورد توجه اعضای آکادمی علوم سینمایی آمریکا را به خود جلب کرده و جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. زنجیره افتخارات ال گور با دریافت نوبل صلح ۲۰۰۷ اکنون تکمیل شده است. ال گور همچنین از بانیان و حامیان مالی کنسرت بزرگی بود که برای آگاهی مردم در مورد گرم شدن زمین برگزار شد. این کنسرت‌ها که با نام زمین زنده در پنج قاره جهان برگزار شد مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفت. ال‌گور که اندیشه‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان «ماموریتی برای زمین» گردآوری کرده می‌نویسد: فرزندان ما حق دارند از ما انتظار رعایت استاندارهای بالاتری را داشته باشند. آن هم در شرایطی که ادامه حیات بشر بستگی مستقیم به ایجاد تعادل و توازن در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد. فرزندان ما لایق سیاست‌مداران بهتری هستند. بهتر از کسانی که امروز دست روی دست گذاشته و برای مقابله بزرگ‌ترین چالشی که بشر تاکنون با آن روبه‌رو شده است کاری نمی‌کنند. آنها لایق حکومت‌هایی بهتر هستند. حکومت‌هایی بهتر که شواهد علمی محک را سانسور نکرده و دانشمندان را وادار به سکوت نمی‌کنند. آن هم به گونه‌ای که جرات هشدار درباره وقوع حوادث در شرف وقوع را ندارند.

به دنبال اهدای جایزه صلح نوبل به ال‌گور، این عمل با واکنش منفی جمهوریخواهان و رسانه‌های نزدیک به آنها روبه‌رو شد. فاکس‌نیوز با مقایسه ال‌گور با دیگر برندگان نوبل همچون عرفات و کارتر او را فاقد صلاحیت لازم برای دریافت این جایزه دانست. همچنین فاکس نیوز اعطای جایزه به ال‌گور را به دلیل مخالفت با بوش و سیاست‌های اقلیمی او عنوان کرد نه ویژگی‌های شخصیتی خودش! بوش پدر نیز در واکنش به دریافت این جایزه از سوی ال‌گور او را مردی شکست خورده در سیاست عنوان کرد. بوش گفت اومرد ازون است نه سیاست.

سخنگوی کاخ سفید پس از اعلام برنده صلح نوبل در جمع خبرنگاران گفت: این جایزه موجب فشار به کاخ سفید نخواهد شد و این کشور تغییری در سیاست‌های تولید کربن خود ایجاد نخواهد کرد.

شریک گوردر در این جایزه ویژه یک گروه تحقیقاتی در سازمان ملل است که از ۳هزار دانشمند و اقتصاددان از سراسر جهان تشکیل شده است و در مورد پدیده زمین‌ گرمایی تحقیق می‌کند و سعی دارد برای مقابله با آن و کاستن از سرعتش راه‌کارهای عملی ارائه دهد.