گروه بین‌الملل - با بالا گرفتن دامنه اختلاف بین دولت ترکیه و شورشیان کرد این کشور بار دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش پیدا کرد.

در آخرین روز فعالیت بازارهای نفت در این هفته معاملاتی بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۰۵/۸۴ دلار رسید. این افزایش قیمت پس از آن به وقوع پیوست که دولت ترکیه اعلام کرد به مواضع آنها در شمال عراق حمله خواهد کرد.

این منطقه از مناطق نفت‌خیز عراق است که سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در خود جای داده است.

شورشیان کرد که با دولت ترکیه مخالف هستند در شمال عراق و در منطقه کردستان عراق مخفی شده‌اند.

نگرانی‌ بازارهای نفت پس از آن شدت گرفت که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد در صورتی که ترکیه تصمیم بگیرد در تعقیب شورشیان کرد به شمال عراق حمله کند آماده پرداختن هزینه‌های سیاسی آن است.

مجلس ترکیه نیز طرحی را در دست تهیه دارد که براساس آن به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد در صورتی که نیاز ببیند به پایگاه‌های شورشیان کرد ترکیه در کردستان عراق حمله کند.

به این ترتیب منابع نفتی کردستان عراق اکنون در خطر قرار گرفته است و این در حالی است که با همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز عراق نتوانسته قانون جامع نفت را تصویب و تولید خود را ساماندهی کند.

به عقیده کارشناسان حمله ترکیه به کردستان عراق سبب خواهد شد تا این منطقه که به نسبت دیگر نقاط عراق آرام است نیز وارد بحران و ناآرامی‌های داخلی شود.

رسیدن قیمت نفت در روز جمعه به ۰۵/۸۴ یک بار دیگر نگرانی از رکوردشکنی قیمت‌ها را ایجاد کرد. بالاترین قیمتی که نفت تاکنون به خود دیده است ۱۰/۸۴سنت بوده است. با این وجود بار دیگر در پایان وقت معاملات دیروز بهای نفت‌خام به ۹۰/۸۳ بازگشت. به عقیده کارشناسان کاهش قیمت‌ها در آخرین ساعت کار بازار نایمکس به دلیل واکنش طبیعی بازار و معامله‌گران در زمان تعطیلات است و نه به دلیل برطرف شدن عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها. به طور کلی در ۵/۱سال گذشته عوامل سیاسی و ژئوپلیتیک بسیار بیشتر از عوامل اقتصادی بر نوسان و درنهایت رشد قیمت نفت نقش داشته‌اند. پرونده هسته‌ای ایران، جنگ سی‌وسه‌روزه لبنان، ناآرامی‌های نیجریه و اکنون بحران ترکیه و کردستان عراق مهم‌ترین تحولاتی بوده‌اند که طی این مدت قیمت نفت را از ۷۰دلار به ۸۴دلار هدایت کرده‌اند.

به دنبال افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبد نفتی اوپک نیز رو به افزایش گذاشت. اوپک که روز ۲۸سپتامبر گذشته قیمت بی‌سابقه ۴۳/۷۷دلار را ثبت کرد و پس از آن رو به کاهش گذاشت بار دیگر راه صعود قیمت را در پیش گرفت. براساس آخرین اعلام دبیرخانه اوپک قیمت سبد نفتی این سازمان با ۸۹سنت افزایش به ۳۶/۷۵دلار در هر بشکه رسید.

با این حال اکثر کارشناسان بلومبرگ عقیده دارند که قیمت نفت در آینده و با تداوم افزایش تولید اوپک کاهش پیدا خواهد کرد. از ۳۵کارشناسی که مورد سوال بلومبرگ قرار گرفته‌اند ۲۱نفر معادل ۶۰درصد عقیده دارند که قیمت نفت کاهش خواهد یافت و ۸نفر معادل ۲۳درصد نیز گفته‌اند که قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت. بقیه نیز ثبات قیمت را پیش‌بینی کرده است.

هفته گذشته ۷۵درصد از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که قیمت نفت این هفته کاهش می‌یابد با این حال تحولات ناگهانی ترکیه و کردستان عراق جریانی معکوس ایجاد کرد و قیمت نفت بار دیگر ا ز ۸۴دلار عبور کرد.