گروه بین‌الملل- مجلس ملی ونزوئلا دیوسدادو کبیو را به عنوان رییس مجلس این کشور انتخاب کرد. کبیو از متحدان نزدیک هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، رییس مجلس ملی در ونزوئلا طبق قانون‌اساسی این کشور تا زمانی که رییس جمهوری انتخاب شود و ادای سوگند کند، می‌تواند قدرت را در دست بگیرد. گروهی از مخالفان دولت گفته‌اند که اگر چاوز همچنان در کوبا بماند، باید قدرت به رییس مجلس منتقل شود و در مدت ۳۰ روز انتخاباتی دیگر برگزار شود.

در چنین شرایطی، کبیو قدرت را در دست خواهد گرفت تا نتایج انتخابات جدید مشخص شود.

نیکولاس مادورو، معاون رییس‌جمهوری ونزوئلا هم گفت که پنج‌شنبه آینده (دهم ژانویه) به عنوان تاریخ غیرقابل تغییر و ضرب‌الاجل برای برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری تعیین نشده است و «تشریفات ادای سوگند می‌تواند در دادگاه عالی حل‌ و‌ فصل شود.» انتخاب مجدد کبیو به عنوان رییس مجلس ملی قابل پیش‌بینی بود.

این مجلس تحت کنترل حزب چاوز یعنی حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا رهبری می‌شود. اگر چاوز تا قبل از دهم ژانویه یعنی روزی که مراسم ادای سوگند رییس جمهوری در ونزوئلا برگزار می‌شود قدرت را در دست نگیرد، مطابق قانون ونزوئلا کبیو باید اداره امور را تا انتخاباتی دیگر بر عهده گیرد. دولت ونزوئلا می‌گوید که هوگو چاوز که اکنون برای درمان در کوبا به‌سر می‌برد به کشور باز خواهد گشت.

این در شرایطی است که در سه هفته گذشته، تصویر جدیدی از چاوز منتشر نشده و اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت جسمی او محل مناقشه فراوان شده است. دولت ونزوئلا همچنین خواستار به تعویق انداختن مراسم ادای سوگند رییس جمهوری شده است.

در غیاب چاوز، کبیو و مادورو وظایف اداره کشور را بر عهده خواهند داشت و به گفته تحلیل‌گران به نظر می‌رسد هر دوی آنها نامزدهای بالقوه ریاست‌جمهوری در انتخابات بعدی باشند اگرچه پیشینه زندگی این دو با هم متفاوت است. کبیو تاجری با سابقه فعالیت در ارتش است و مادورو یک راننده اتوبوس. این دو اما در حال حاضر با هم متحد شده اند تا کشور را اداره کنند. هر دوی آنها در اوایل هفته جاری از چاوز در کوبا عیادت کردند. کبیو پس از اینکه انتخاب شد گفت: «رییس جمهوری پس از دهم ژانویه هم رییس‌جمهوری باقی می‌ماند و کسی نباید در این زمینه شک و تردیدی داشته باشد.»

صدها نفر از حامیان چاوز روز شنبه در اطراف ساختمان مجلس این کشور جمع شدند.

ارنستو ویگاس، وزیر اطلاع‌رسانی (ارتباطات) ونزوئلا هم که از اولین مقام‌های دولت بود که در انتخابات شرکت می‌کرد گفت: «رهبری چاوز اینجا کاملا بارز است. او به قدری وظیفه‌شناس است که همه احتمالات را در نظر گرفته و برای شرایط بسیار نامحتمل هم پیش‌بینی کرده است. رییس‌جمهوری ما انتخاب شده است تا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ رییس‌جمهوری باشد. او وظایف خود را به نحو احسن انجام خواهد داد.

هیچ کس رییس‌جمهوری ونزوئلا نیست به جز چاوز.» مقامات دولتی ونزوئلا گفته‌اند که چاوز ۵۸ ساله پس از چهارمین عمل جراحی در کوبا دچار عفونت شدید ریه شده است. مادورو، معاون چاوز هم گفته است رییس‌جمهوری «حق دارد استراحت کند، حالش بهتر شود و نیروی تازه‌ای پیدا کند.»