گروه بین‌الملل- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در نطق خود به مناسبت سال جدید میلادی شهروندان این کشور را به خوش‌بینی و امیدواری فراخواند و از آنها خواست تا بر توانایی‌ها و قابلیت‌های ملی و فرهنگی آلمان تکیه کنند.

به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل در نطق خود به مناسبات سال نو میلادی که دوشنبه شب (۳۱ دسامبر) از تلویزیون آلمان پخش شد، اذعان کرد که بسیاری از شهروندان آلمان با نگرانی قدم به سال جدید خواهند گذارد. «بحران مالی هنوز رفع نشده»

صدراعظم آلمان گفت: «وضعیت اقتصادی در سال آتی نه ساده‌تر که دشوارتر خواهد شد. اما این نباید ما را به یاس وادارد، بلکه برعکس باید برای ما انگیزه‌ای باشد. آنچه ما به آن نیاز داریم، توازنی درست میان رفاه و همبستگی است.»

به اعتقاد او، آمادگی برای پیشبرد کار به همان اندازه حائز اهمیت است که امنیت اجتماعی برای همه شهروندان. مرکل در این مورد تاکید کرد: «بحران مالی و قروض اروپا نشان داد که این توازن تا چه اندازه مهم است.»

او همچنین گفت، اصلاحاتی که در ارتباط با حل بحران مالی اتخاذ شده‌اند، آرام‌آرام تاثیر خود را نشان می‌دهند، اما بحران هنوز کاملا رفع نشده و باید صبر و بردباری بیشتری از خود نشان دهیم.

تکیه بر توانایی‌های ملی

صدراعظم آلمان در مورد سال ۲۰۱۳ و اهدافی که در پیش است، تصریح کرد: «بگذارید سال جدید را به سالی بدل کنیم که در آن باردیگر بزرگ‌ترین توانایی‌هایمان را به اثبات برسانیم یعنی حس همبستگی‌مان و توان دستیابی به ایده‌های جدید که به ما نیرویی اقتصادی می‌بخشد. به این ترتیب حس بشردوستی و همچنین موفقیت در آلمان در آینده نیز ماندگار خواهد بود.»

مرکل بر مسوولیت یکایک شهروندان تاکید کرد و گفت: «در آغاز کار معمولا شمار کمی هستند که پیشگام می‌شوند و تحولات را ممکن می‌سازند.»

به باور او، آلمان با یاری انسان‌هایی که ابتکار عمل را در دست گرفتند، موفق شد به کمترین میزان بیکاری و بیشترین میزان اشتغال از زمان وحدت دو آلمان تاکنون دست یابد.

رییس‌دولت آلمان در نطق خود به مناسبت سال جدید همچنین از سربازان، ماموران پلیس و مددکاران اجتماعی در خارج از کشور که امنیت آلمان و شهروندان آن را تامین می‌کنند، قدردانی کرد و از مردم خواست که در هنگام تحویل سال به یاد آنها باشند.