گروه بین‌الملل- دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در قاهره، آخرین تحولات سوریه و راه‌های حل و فصل بحران این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب که روز سه شنبه وارد قاهره شد، با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در‌باره آخرین تحولات سوریه و تلاش‌های در حال جریان گفت‌وگو کردند.

براساس اعلام یک منبع آگاه در اتحادیه عرب، الابراهیمی و العربی در این نشست به بررسی تماس‌ها و رایزنی‌های الابراهیمی با گروه‌های درگیر در سوریه، نتایج آخرین مذاکرات او با مسوولان وزارت خارجه آمریکا و روسیه در ژنو و نیز نتایج مذاکراتش با شماری از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداختند.

همچنین محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر، نیز در دیداری جداگانه با الابراهیمی در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش‌های مصر و کشورهای عربی و جامعه جهانی برای متوقف کردن هر چه سریع‌تر کشتارها در سوریه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری سوریه نیوز نیز اعلام کرد: «لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات‌متحده، مدعی شده است که آمریکا به مخالفان سوریه تجهیزات غیرجنگی می‌دهد». او همچنین اضافه کرده‌است: «ما به کمک‌های انسانی خود به سوریه ادامه می‌دهیم.»

دولت چین نیز اعلام کرد: «از هرگونه طرحی که بیانگر حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ سوریه باشد و از سوی طرف‌های درگیر مطرح شود استقبال می‌کنیم».این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن ایراد شد که فاروق الشرع، معاون رییس جمهوری سوریه، در اظهاراتی تاکید کرد: «راهکار حل و فصل بحران سوریه باید از طریق سازش تاریخی با حضور و نظارت کشورهای اصلی منطقه و اعضای شورای امنیت انجام شود.»

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، هم در کنفرانسی مطبوعاتی که در مقر این سازمان در جده عربستان برگزار شد با ابراز تاسف نسبت به حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق که کشته و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی را به دنبال داشت، این اقدام را غیرقابل توجیه خواند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین بر اهمیت ممانعت از کشیده شدن فلسطینی‌ها به بحران سوریه تاکید کرد و بار دیگر مقامات سوریه را به کناره‌گیری از قدرت فراخواند. اکمل‌الدین احسان اوغلو تاکید کرد: «این آخرین پیام ما به مقامات سوری است.»

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با این حال گشوده شدن دفتر نمایندگی مخالفان در سازمان همکاری اسلامی را بعید دانست. اکمل‌الدین احسان اوغلو در پایان با محکوم کردن حمله اخیر به اردوگاه یرموک تاکید کرد: «باید برای حمایت از فلسطینی‌های مقیم در سوریه و ممانعت از آسیب رساندن به آنها حمایت‌های لازم را فراهم کرد.»

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: «بحران سوریه در آخرین مراحل خود است و من بار دیگر از سران سوریه می‌خواهم که به خاطر مردم از خود‌گذشتگی و فداکاری کنند.»

او تاکید کرد: «مساله سوریه روز به روز پیچیده‌تر می شود لذا جامعه جهانی در این خصوص مسوول است که عملیاتی سیاسی را در این کشور برای پایان دادن به درگیری‌ها آغاز کند. راهکار سیاسی که برای سوریه اتخاذ خواهد شد باید راهکاری واقعی باشد و بتواند در ساختن آینده سوریه و نظامی جامع که پاسخگوی خواسته‌ها و آمال مردم باشد سهیم باشد. نباید اجازه دهیم اشتباهاتی که در عراق رخ داد در سوریه تکرار شود.»

او همچنین بر تمایل سازمان همکاری اسلامی برای باقی ماندن موسسات دولتی سوریه تاکید کرد. اکمل‌الدین احسان اوغلو پیشتر نیز مدعی شده بود که باید به مرحله بعد از نظام سوریه اندیشید زیرا نظام این کشور در حال فروپاشی است.

از سوی دیگر منابع خبری نیز اعلام کردند که نیروهای آلمانی به همراه دو سامانه موشکی پاتریوت وارد ترکیه شدند.

از سوی دیگر آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اعلام کرد: «حدود ۵۰ درصد از ساکنان اردوگاه یرموک دمشق ناچار شدند این اردوگاه را ترک کنند.»پیشتر در پی حملات چند روزه به اردوگاه یرموک دست کم ۲۵ فلسطینی به شهادت رسیده و شماری زخمی شدند.