گروه بین‌الملل- دادستانی ارتش آمریکا در واشنگتن برای یک گروهبان ارتش این کشور تقاضای مجازات اعدام کرد. اتهام او کشتن ۱۶ روستایی افغان است. پرونده این سرباز هنوز به دادگاه نظامی ارجاع نشده است.

به گزارش دویچه وله، روبرت بیلز ۳۹ ساله، گروهبان ارتش آمریکا در پایگاه نیروهای این کشور در ایالت قندهار متهم به کشتن ۱۶ تن از اهالی دو روستاست که ۹ نفر از آنان کودک بودند. در جریان بازپرسی از وی شهادت ویدئویی یک دختر هفت ساله افغان نیز در دادگاه پخش شد. این دختر گفت که چگونه خود را پشت پدر پنهان کرده است تا از شلیک تیر در امان بماند. دادستانی ارتش کشتن ۱۶ شهروند افغان را اقدامی «نفرت‌انگیز» نامید. ولی وکیل مدافع بیلز گفته است که برای ارجاع پرونده به دادگاه نظامی شواهد کافی در دست نیست و هنوز نکات بسیاری روشن نیستند، از جمله وضعیت روانی روبرت بیلز. به گفته اما اسکانلان، موکلش در ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق دچار آسیب مغزی شده و برخلاف خواست خود به افغانستان اعزام شده است.

ولی دادستان وضعیت روانی بیلز را سالم ارزیابی می‌کند و خواستار صدور حکم اعدام برای وی شده است.

۵۰ سال بدون اعدام نظامیان

روبرت بیلز اهل ایالت اوهایو است و پس از حمله یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی شهر نیویورک وارد ارتش شد. پیش از آن وی دست‌اندرکار خرید و فروش سهام بود و موفقیتی در این زمینه کسب نکرده بود. پیش از اعزام به افغانستان بیلز سه بار برای انجام ماموریت به عراق فرستاده شده بود.

او در نخستین ساعات صبح روز ۱۱ مارس سال جاری میلادی از پایگاه شهرستان پنجوایی در استان قندهار افغانستان خارج شد و غیرنظامیان افغان در یکی از روستاهای اطراف پایگاه را به گلوله بست. بیلز سپس خود را تسلیم نیروهای بین‌المللی ایساف کرد.

هفت ماه از این حادثه می‌گذرد و در این باره که برای روبرت بیلز دادگاه نظامی برگزار شود یا خیر به زودی تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سال ۱۹۶۱ به این سو دیگر مجازات اعدام برای هیچ نظامی آمریکایی به اجرا درنیامده است.