گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی افغانستان در آخر امسال ۱۱ درصد خواهد بود و این میزان حدود یک درصد بیشتر از پیش‌بینی دولت افغانستان است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سازمان در گزارش جدید خود در مورد رشد اقتصادی افغانستان آورده است:«چشم‌انداز اقتصادی افغانستان به طور چشمگیری مثبت است.» این گزارش می‌افزاید: «این رشد، حاصل رشد تولید ناخالص داخلی به میزان ۱۱ درصد بوده است. به‌‌رغم قیمت بالای مواد غذایی در سطح بین‌المللی، این مساله به متعادل کردن تورم پولی در افغانستان کمک کرده که تا ماه سپتامبر به طور متوسط ۵ درصد بوده است.»

مقام‌های صندوق بین‌المللی پول در کابل اعلام کردند: افغانستان در سال جاری عمدتا در زمینه کشاورزی رشد قابل توجهی داشته و این مساله موجب افزایش تولید ناخالص داخلی شده است.

انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول با استقبال گرم مقام‌های دولت افغانستان مواجه شد و نجیب الله منلی مشاور وزیر دارایی افغانستان گفت: پیش‌بینی این سازمان بالاتر از آماری است که دولت خود پیش‌بینی کرده بود.

منلی افزود: «ما (رشد تولید ناخالص داخلی را) ۹/۹ درصد تخمین زده بودیم.»

او همچنین گفت: «علت رشد سریع اقتصادی امسال از یک طرف ناشی از افزایش محصولات کشاورزی و از طرف دیگر ناشی از مستحکم‌تر شدن پایه‌های اقتصاد افغانستان است.»

این مقام اقتصادی افغانستان دلیل بالاتر بودن آمار پیش‌بینی صندوق بین‌المللی در مورد تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به آمار پیش‌بینی شده توسط دولت، گفت که دولت این آمار را محتاطانه ارائه کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین در گزارش خود از کند شدن آهنگ رشد تورم پولی افغانستان ابراز خوشبینی کرده است. این در شرایطی است که ظرف دو هفته اخیر ارزش افغانی، واحد پول افغانستان، ۸ درصد کاهش یافته است.