رکورد بیکاری حوزه یورو شکسته شد

عکس: AP

شادی آذری

آمار رسمی که دیروز، چهارشنبه، منتشر شد، نشان داد که نرخ بیکاری حوزه یورو در ماه سپتامبر به رکورد تاریخی ۶/۱۱ درصد رسیده است. این خبر بد دیگری برای منطقه‌ای است که سه سال است در بحران بدهی‌ها گرفتار آمده است. این نرخ که توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورو استت، گزارش شده است، بیش از رقم ۵/۱۱ درصد است که پس از اصلاح و افزایش نسبت به رقم اولیه، در ماه اوت اعلام شد. در مجموع طی ماه سپتامبر در حوزه یورو ۴۹/۱۸ میلیون نفر بیکار بوده‌اند که این رقم ۱۴۶،۰۰۰ نفر بیشتر از ماه گذشته بوده است و بیشترین افزایش را از سه ماه گذشته تا کنون نشان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتد پرس، در شرایطی که حوزه یورو در بحران بدهی‌ها و کاهش هزینه‌های دولتی گرفتار شد و نرخ بیکاری آن طی یک سال گذشته دائما افزایش یافت، ایالات متحده شاهد کاهش نرخ بیکاری خود به رقم ۸/۷ درصد بوده است و قرار است آخرین نرخ بیکاری آن هم فردا، جمعه، اعلام شود.

اقتصاد حوزه یورو رو به ضعف است و اغلب اقتصاددانان بر همین اساس معتقدند که نرخ بیکاری در این حوزه طی ماه‌های آینده همچنان روند افزایشی خواهد داشت. هم‌اکنون پنج کشور حوزه یورو شامل یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و قبرس در رکود به سر می‌برند و انتظار می‌رود که سایر کشورهای این منطقه هم به زودی به آن‌ها بپیوندند.

انتظار می‌رود برآورد گزارش فعالیت‌های اقتصادی منطقه در فصل سوم سال میلادی که قرار است اواسط نوامبر منتشر شود، حکایت از آن داشته باشد که کل منطقه در رکود به سر می‌برد. به طور رسمی رکود زمانی اعلام می‌شود که یک منطقه برای دو فصل پیاپی شاهد رشد منفی باشد.

بن می، اقتصاددان اروپایی مرکز کپیتال اکونومیکس می‌گوید: «در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها نسبت به استخدام افراد بی‌میل شده‌اند، به نظر می‌رسد بیکاری همچنان افزایش می‌یابد و به خانوارهایی که گرفتار مشکلاتند بیش از پیش فشار وارد خواهد ساخت.»

رکود و بیکاری، مقابله با مشکل بدهی‌ها را برای حوزه یورو دشوارتر خواهد ساخت چون لازم خواهد شد که دولت‌ها حقوق بیکاری بیشتری به بیکاران پرداخت کنند و همزمان درآمدهای مالیاتی کمتری داشته باشند.

این شرایط حتی می‌تواند کشورها را وادار کند راهکارهای ریاضتی بیشتری را به‌کار بندند که فشار آن‌ راهکارها نیز به نوبه خود بر فعالیت‌های اقتصادی تحمیل خواهد شد.

بار دیگر اسپانیا بالاترین نرخ بیکاری حوزه یورو یعنی ۸/۲۵ را به خود اختصاص داده است. یونان که انتظار می‌رود در سال آینده میلادی وارد ششمین سال رکود اقتصادی خود شود، نرخ بیکاری ۱/۲۵ درصد را رقم زده است. در هر دوی این کشورها نرخ بیکاری جوانان بیش از ۵۰ درصد است. کمترین نرخ بیکاری حوزه یورو، اما به اتریش اختصاص دارد. این اقتصاد توانسته است نرخ بیکاری ۴/۴ درصد را به خود اختصاص دهد. آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، نرخ بیکاری ۴/۵درصدی دارد.

یورو استت در گزارش دیگری اعلام کرد که نرخ تورم حوزه یورو در سال منتهی به ماه اکتبر با کمی کاهش به ۵/۲ درصد رسید. این رقم در ماه گذشته ۶/۲ درصد بوده است. این نرخ تورم هنوز بیشتر از هدف تعیین شده بانک مرکزی اروپا یعنی کمتر از ۲ درصد است.