گروه بین‌الملل- دادگاهی در حکمی پخش فیلم ضد اسلامی موهن به پیامبر(ص) را در سراسر این کشور ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، پس از آنکه شکایتی از سوی دفتر دادستانی کل روسیه در خصوص فیلم موهن و ضداسلامی آمریکایی تنظیم شد، دادگاه روسیه حکم ممنوعیت پخش سراسری آن را صادر کرد. بر اساس قوانین روسیه، در صورتی که دادستان‌های این کشور مدارک و ادله کافی در خصوص فیلم یا اثری که دارای محتوای افراط‌گرایانه باشد، ارائه دهند دادگاه روسیه باید پخش و انتشار آن را متوقف و ممنوع کند و در صورتی که از حکم صادره سرپیچی شود، جرم تلقی می‌شود.

بر اساس ادله موجود دادستان‌ها معتقدند که این فیلم باعث تحریک قومیت‌ها و مذاهب در روسیه و بروز ناآرامی می‌شود.

قاضی رسیدگی به این پرونده نیز پس از مشاهده این فیلم و بررسی کارشناسانه آن از لحاظ دینی، تاریخی و فرهنگی، حکم را صادر کرد.

با این حال معاون رییس دفتر دیده‌بان حقوق بشر روسیه در مسکو با اعلام اینکه انتشار این فیلم موهن باعث تحریک اذهان عمومی و درگیری در روسیه می‌شود، گفت: ممنوعیت کامل انتشار این فیلم در وب‌سایت‌ها، مغایر با آزادی بیان است. انتشار این فیلم موهن توسط کشورهای مسلمان چون پاکستان، افغانستان، بنگلادش و سودان نیز ممنوع شده است. همچنین وب‌سایت یوتیوب نیز تا زمانی که این فیلم در آن پخش می‌شود، مسدود است.

انتشار این فیلم ضد اسلامی باعث بروز ناآرامی‌هایی در کشورهای اسلامی و اروپا، استرالیا و کانادا شده به طوری که تاکنون بیش از ۸۰ تن کشته و صدها تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.