انتظار می‌رود که سرژ سرکیسیان بار دیگر به عنوان رییس‌جمهوری برگزیده شود

گروه بین‌الملل- مردم ارمنستان، دیروز، دوشنبه، برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید این کشور پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که انتظار می‌رفت که سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهوری فعلی برای دومین‌بار انتخاب شود و ۵ سال دیگر در قدرت باقی بماند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، بسیاری این انتخابات را به دلیل نداشتن حق انتخاب و نبودن رقیبی جدی برای سرکیسیان محکوم کرده‌اند.

ناظران می‌گویند که رقبیان جدی سرکیسیان از حضور در انتخابات کناره گیری کرده‌اند و رقیبان فعلی او عملا شانسی برای پیروزی ندارند. بر اساس نظرسنجی‌ها او احتمالا با به دست آوردن بیش از ۶۰ درصد از آرا پیروز خواهد شد.

رافی هوانسیان، رهبر حزب میراث، مهم‌ترین رقیب اصلی سرژ سرکیسیان در انتخابات به شمار می‌رود. پاریور هایریکیان، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان ماه گذشته در یک تیراندازی که گفته می‌شود به قصد ترور او بوده هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد. هایریکیان از مخالفان شوروی سابق در بیرون خانه‌اش در ایروان هدف گلوله قرار گرفت و از ناحیه شانه زخمی و به بیمارستان منتقل شد. آندریاس قوکاسیان، از دیگر نامزدهای این انتخابات به قصد متقاعد کردن مقام‌های ارمنی برای لغو نامزدی سرکیسیان و تحریم انتخابات دست به اعتصاب غذا زده است.

نامزد دیگری که این انتخابات را به دلیل آنچه او تقلب در انتخابات به نفع سرکیسیان خوانده، تحریم کرده است، آرمن ملیکیان نام دارد که در سال ۲۰۰۸ هم رقیب سرکیسیان بود.

انتخاب سرکیسیان در سال ۲۰۰۸ با حدود ۵۳ درصد از آرا به درگیری مرگبار میان معترضان و پلیس انجامید. معترضان مدعی شده بودند که به طور گسترده در آن انتخابات تقلب شده است. با این حال شورای امنیت و همکاری اروپا در آن زمان گفت که انتخابات عمدتا با معیارهای بین‌المللی برگزار شده است.

هواداران سرکیسیان می‌گویند که انتخابات روز دوشنبه در آرامش برگزار می‌شود و نشان خواهند داد که کشورشان به ثبات سیاسی رسیده است. سال گذشته در انتخابات پارلمانی حزب جمهوری‌خواه تحت رهبری سرکیسیان بدون درگیری به پیروزی رسید. سرژ سرکیسیان، سومین رییس‌جمهوری ارمنستان پس از استقلال این کشور از اتحاد شوروی است. پس از پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پارلمانی ماه مه ۲۰۰۷، روبرت کوچاریان رییس‌جمهوری پیشین که دوره‌اش پایان یافته بود، او را برای جانشینی خود برگزید و برای رسیدن به قدرت آماده کرد. سرکیسیان در آخرین سال ریاست جمهوری کوچاریان به نخست وزیری رسید.

سرکیسیان، در ارتش شوروی خدمت می‌کرد و سپس در کمیته امور دفاعی جمهوری خودمختار قره باغ علیا مشغول به کار شد. او سپس به عنوان وزیر دفاع ارمنستان برگزیده شد. برای دوره کوتاهی نیز وزیر امنیت ملی و رییس دفتر رییس‌جمهوری بود و دوباره باز وزیر دفاع شد. در حال حاضر اقتصاد مهم‌ترین محور انتخابات ریاست‌جمهوری است.

با اینکه ارمنستان در سال ۲۰۱۲ حدود ۷ درصد رشد اقتصادی داشته، اما هنوز نرخ بیکاری ۱۶ درصد است و ۳۰ درصد از جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند. از مهم‌ترین مسائلی که بر اقتصاد ارمنستان تاثیر گذاشته بود، محاصره اقتصادی از سوی ترکیه و آذربایجان بوده که در پی جنگ در منطقه قره باغ از سال های ۱۹۹۰ آغاز شده است.