بشار اسد: فردا از آن ماست

عکس: ایسنا

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری سوریه در دیدار با جمعی از سیاستمداران لبنانی تاکید کرد: «فردا از آن ماست و سوریه اراده پیروزی بر توطئه‌ها علیه این کشور را دارد.» به گزارش ایسنا، روزنامه السفیر لبنان دیروز (دوشنبه) در خبری اعلام کرد که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در میان جمعی از سیاستمداران لبنانی اعلام کرده است که به توانایی کشورش برای پیروزی در جنگ علیه گروه‌های مسلح ایمان دارد.

روزنامه السفیر در ادامه بدون اشاره به نام سیاستمداران لبنانی حاضر در این نشست نوشت: اسد تاکید کرده است «چه بودیم و چه شدیم. من مطمئنم که فردا از آن ماست و سوریه توانایی و اراده پیروزی بر توطئه‌ها را دارد.»

اسد همچنین افزود: «ما به حتمی بودن پیروزی‌مان ایمان داریم ومطئنیم که پیروزی سیاسی و نظامی کسب خواهیم کرد. این مسائل به این معنا نیست که همه چیز به پایان رسیده است.»

رییس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: همچنان مشغولیت‌های زیادی را در خصوص سیاست و در عرصه رویارویی با گروه‌های تروریستی مسلح و گروه‌های تفکیری داریم. قدرت ما به یک نفر یا چند تن محدود نمی‌شود و کسانی که این چنین تصور می‌کنند در خطا هستند. آنها همه مردم سوریه نیستند، بلکه باید بگویم در مقابل مردم با کفایت و صادق و مخلصی هستند که اکثریت مردم سوریه را تشکیل می‌دهند.

همچنین بشار اسد در این دیدار تاکید کرد: «پیش از هر زمان دیگری اطمینان دارد که جنگ جهانی که علیه سوریه از ۲۳ ماه گذشته تاکنون آغاز شده است، شکست خواهد خورد.»

رییس جمهوری سوریه همچنین درباره دستاوردهای سفر برخی از سیاستمداران به سوریه و اظهارات برخی از آنها درباره حل‌و‌فصل سیاسی بحران سوریه گفت: «آنها با ایراد اظهاراتی در خصوص حل و فصل بحران سوریه قصد دارند آبرویی برای خودشان حفظ کنند، اما باید بگویم برای سوریه عملیات سیاسی حل و فصل نیست، بلکه مذاکره‌ای است که باید آغاز شود و سوریه دستش را به سوی همه احزاب سوری که به حفظ سوریه و ملت و وحدت سوریه تمایل دارند، دراز کرده است.»

بشار اسد درباره مساله فلسطین و مشغولیت ذهنی رهبران سوریه در خصوص فلسطین نیز گفت: «فلسطین برای ما مساله‌ای اساسی است و به صورت مساله‌ای مهم باقی خواهد ماند حتی اگر اعراب و ساکنان فلسطین آن را رها کنند.»

وی ادامه داد: «سوریه در موضع خود نسبت به فلسطین پایبند است و به مواضع هیچ کس اهمیتی نمی‌دهد. و از موضع اتخاذی خود دست نخواهد کشید هر چند که بهای سنگینی را در این خصوص پرداخت کند و هنوز هم سوریه به گزینه‌های خود پایبند است.»

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه پیش‌تر دو تن از سفیران این کشور از جمله نماینده سوریه در عراق و امارات در سال ۲۰۱۲ جدایی خود را از نظام حاکم اعلام کردند. کاردار سوریه در لندن نیز که بالاترین مقام دیپلماتیک سوریه در لندن بود استعفای خود را تقدیم کرد. این در شرایطی است که معاون نخست‌وزیر سوریه الابراهیمی را به طرفداری از یک گروه از مخالفان در برابر گروه‌های دیگر متهم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه با اشاره به اظهارات اخیر اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه گفت: «الابراهیمی از گروهی از مخالفان سوریه در برابر گروهی دیگر جانبداری و حمایت می‌کند.»

وی همچنین به شرط مخالفان سوریه برای مذاکره با نمایندگان دولت این کشور اشاره کرد و گفت: «به عقیده من هیچ یک از طرفین مذاکره نباید پیش شرطی برای مذاکرات تعیین کنند.»

از سوی دیگر به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سازمان ملل در گزارشی هشدار داد، تعداد آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه تا آغاز ماه ژوئن به یک میلیون و صدهزار تن افزایش می‌یابد.

بر اساس آمارهای تهیه شده از سوی این سازمان، کشورهای همجوار سوریه در حال حاضر پذیرای حدود ۶۵۰ هزار آواره سوری هستند که این تعداد در اردن به ۳۷۹ هزار تن افزایش یافته و مقامات اردنی پیش‌بینی می‌کنند تعداد آوارگان تا پایان سال جاری میلادی به ۷۰۰ هزار تن افزایش یابد.

در لبنان نیز بر اساس گزارش کمیساریای آوارگان لبنان، تعداد آوارگان سوری حدود ۲۸۳ هزار تن است. این در شرایطی است که در ترکیه حدود ۱۸۲ هزار آواره سوری در اردوگاه‌های مختلف این کشور در مناطق مرزی سوریه و ترکیه به سر می‌برند.

در همین شرایط در عراق نیز حدود ۷۰ هزار آواره سوری زندگی می‌کنند که بیشتر آنها از ساکنان مناطق شرقی سوریه هستند.

از سوی دیگر، وائل الحلقی، نخست‌ وزیر سوریه نیز کشورهای میزبان آوارگان سوری را سوءاستفاده از این آوارگان و جمع‌آوری کمک مالی به نام آنها از سایر کشورها متهم کرد.

وی در این اظهارات ضمن تکذیب خروج ۶۰۰ هزار آواره سوری از آغاز درگیری‌های سوریه تاکنون به خارج از این کشور گفت: «کشورهایی که از آوارگان استقبال کرده‌اند گزارش‌هایی دروغ درباره تعداد آنها ارائه داده‌اند که تعداد غیرواقعی از آوارگان را نشان می‌دهد.» نخست وزیر سوریه ادامه داد: «دولت دمشق عملیات ایجاد مراکز و پناهگاه‌هایی در مناطق مرزی برای تامین نیازهای آوارگان سوری را آغاز کرده است.»

الحلقی در پایان همه طرف‌های سوری را به مذاکره با دولت این کشور فراخواند و گفت: «دولت همه تضمین‌های لازم را برای برگزاری مذاکره در داخل سوریه ارائه داده است.»