گروه بین‌الملل- جان کری وزیر خارجه سوریه، در نخستین اقدام خود پس از تصدی وزارت امور خارجه آمریکا با سران رژیم صهیونیستی و فلسطین گفت‌وگوی تلفنی جداگانه داشته است. این در شرایطی است که به گفته تحلیلگران مسائل سیاسی ادامه مذاکرات صلح در خاورمیانه یکی از چالش‌های بزرگ کری به شمار می‌آید. به گزارش بی.‌بی.‌سی، جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، به‌طور جداگانه گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

گفته می‌شود که بن‌بست مذاکرات صلح در خاورمیانه نگرانی و چالش بزرگ وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده است. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، کری در تماس با نتانیاهو درباره تلاش‌های کنونی برای تشکیل یک دولت ائتلافی در فلسطین اشغالی گفت‌وگو کرده است.

کری در تماس تلفنی با نتانیاهو بار دیگر یادآور شده است که او و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، خود را نسبت به ثبات و امنیت در اسرائیل و برقراری یک صلح پایدار میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها متعهد می‌دانند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از تصمیم دولت اسرائیل مبنی بر بازپرداخت مالیات‌ها به تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیر کرده است.

مضمون گفت‌وگوهای جان کری و محمود عباس نیز درباره روند مذاکرات صلح بوده ‌است. کری ابراز امیدواری کرده‌ است که هر چه زودتر راه‌حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین یافته شود. جان کری به عباس اطمینان داده‌است که برای تصویب کمک‌ مالی به فلسطینیان در کنگره آمریکا کوشش خواهد کرد.

جان کری روزجمعه گذشته رسما مسوولیت وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده گرفت.