گروه بین‌الملل- اعتماد اقتصادی حوزه یورو در ماه ژانویه بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان افزایش یافت. این مساله نشان می‌دهد ۱۷ کشور عضو یورو احتمالا درحال خروج از رکود اقتصادی هستند. به گزارش بلومبرگ، دیروز، چهارشنبه، کمیسیون اروپا اعلام کرد: شاخص اعتماد مدیران و مصرف‌کنندگان از ۸/۸۷ واحد در ماه دسامبر به ۲/۸۹ واحد در ماه ژانویه افزایش یافته است. این بیشترین سطح این شاخص از ماه ژوئن تاکنون به شمار می‌رود. ۳۰ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ افزایش این شاخص به ۲/۸۸ واحد را پیش‌بینی کرده بودند.

این در شرایطی است که ماریو دارگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته گفت فعالیت اقتصادی حوزه یورو در سطحی بسیار پایین در حال تثبیت شدن است و بانک مرکزی آلمان پیش‌بینی کرده است بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در فصل نخست امسال بهبود خواهد یافت. با این وجود، بخش خدمات فرانسه در ماه جاری دچار کاهش شده است و اقتصاددانان برآورد می‌کنند که این دومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو در فصل نخست با رکود رو‌به‌رو خواهد شد.

جنیفر مک‌کئون، اقتصاددان ارشد مرکز کپیتال اکونومیکس در لندن، می‌گوید: «بهبود در بازارهای مالی نشان‌دهنده اثر اعتماد کسب و کارها است، اما این روند بسیار کندی است و خیلی زود است که بگوییم شاهد بهبود واقعی در حوزه یورو هستیم.»

گزارش کمیسیون اروپا نشان داد شاخص اعتماد تولیدکنندگان اروپایی از منفی ۲/۱۴ واحد در ماه دسامبر به منفی ۹/۱۳ واحد افزایش یافته است. شاخص اعتماد بخش خدمات نیز از منفی ۸/۹ واحد به منفی ۸/۸ واحد رشد کرده است. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان نیز به منفی ۹/۲۳ واحد افزایش یافته است.

با وجود آنکه سیاست‌گذاران در مورد اعلام پایان بحران سه ساله بدهی‌ها در حوزه یورو محتاط هستند، اما نسبت به شرایط اقتصادی این حوزه خوش‌بین‌تر شده‌اند. استفن‌کمپتر، معاون وزیر دارایی آلمان، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «آتش تحت کنترل درآمده است، اما باید مراقب باشیم که دوباره شروع نشود.»