مرسی به آلمان رفت

محمد مرسی رییس‌جمهوری مصر/ عکس: رویترز

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که به گفته تحلیلگران سیاسی او باید به پرسش‌ها و ابهامات فراوانی پاسخ دهد

گروه بین‌الملل- محمد مرسی دیروز، چهارشنبه در چارچوب یک سفر رسمی وارد برلین، پایتخت آلمان شد و با آنگلا مرکل صدر‌اعظم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که مصر به کمک‌های مالی کشورهای قدرتمند اقتصادی، از جمله آلمان نیاز شدید دارد، اما تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مرسی ابتدا باید برخی ابهامات برای مقامات آلمانی را بر‌طرف کند. از سوی دیگر این سفر با بحران سیاسی شدید در مصر و نا‌آرامی‌های خونین این کشور طی هفته‌های اخیر همزمان شده‌است.

به گزارش دویچه‌وله، این نخستین دیدار محمد مرسی در مقام ریاست‌جمهوری مصر از آلمان به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که بحث میلیون‌ها یورو کمک مالی از سوی آلمان که قاهره شدیدا به آن نیازمند است، محور گفت‌وگوهای دو جانبه باشد.

این همه در شرایطی است که در سه شهر مصر حالت اضطراری اعلام شده و از روز پنج‌شنبه هفته گذشته و در جریان نا‌آرامی‌های اخیر نزدیک به ۶۰ نفر جان خود را دست داده‌اند.

همزمان ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر نیز روز سه‌شنبه هشدار داد که بحران کنونی می‌تواند «به نابودی کشور» منجر شود.

محمد مرسی پیش‌تر قرار بود روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کند، اما این سفر را به دلیل شرایط بحرانی در کشورش لغو کرد‌.

از نظر ناظران سیاسی، محمد مرسی برای سفر به آلمان اهمیتی بیش ‌از آن قائل بود که حاضر باشد از این سفر نیز چشم‌پوشی کند.

آلمان، شریک پراهمیت مصر

سفر مرسی به آلمان در وضعیتی انجام می‌شود که اقتصاد مصر هم اینک در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. آمار بیکاری و فقر در این کشور رو به افزایش گذاشته‌است و میزان ذخایر ارزی رو به کاهش و کسری بودجه به معضلی جدی در عرصه سیاسی و اقتصادی تبدیل شده‌است.

آلمان یکی از شرکای مهم تجاری برای مصری‌ها به شمار می‌رود. حتی در زمان نا‌آرامی‌‌های خیابانی در مصر همچنان صدها هزار گردشگر آلمانی به این کشور سفر می‌کنند. دانش ‌فنی آلمان و نیز سرمایه‌گذاران آلمانی هم از جایگاه مهمی در عرصه صنعت و اقتصاد مصر برخوردار است. از سوی دیگر هیچ کشوری به اندازه مصر از همکاری‌های عمرانی آلمان ذی‌نفع نبوده‌است.

دولت آلمان پیش‌تر در نظر داشت تا ۲۴۰ میلیون یورو از بدهی‌های مصر را ببخشد، اما نزدیک به یک ماه پیش وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی آلمان اعلام کرد که بخشش بدهی‌های مصر و نیز اجرای پروژ‌ه‌های عمرانی در این کشور به تعویق افتاده‌اند.

دیرک نیبل، دلیل این امر را تحولات داخلی در مصر عنوان کرد.

اکنون نیز انتظار می‌رود که تنها ۳۰ میلیون یورو از بدهی‌های مصر از طرف آلمان بخشیده شود. افزون بر آن، مقامات مسوول آلمانی این موضوع را مسکوت گذاشته‌اند که چه پروژه‌های عمرانی جدیدی در مصر به اجرا درخواهند آمد.

با این همه شرکت «دزرتک» که یکی از شرکت‌های مشهور آلمانی در زمینه بهره‌وری از انرژی خورشیدی و بادی است، از امضای قرارداد با مصری‌ها در روز چهارشنبه خبر داده‌است.

به گفته رییس این شرکت، کارشناسان تخمین می‌زنند که میزان سرمایه‌گذاری‌ها در مصر در این زمینه تا سال ۲۰۵۰ به میلیاردها یورو خواهد رسید. «گفت‌وگوی دو جانبه» میان دولت و مخالفان یکی از خواست‌های آلمان از دولت محمد مرسی است

پرسش‌ها و ابهامات آلمان

محمد مرسی برای جلب همکاری آلمان در دیدارش با آنگلا مرکل، ابتدا باید برخی ابهام‌ها و تردیدها را برطرف کند.

صدراعظم آلمان با استقبال از مرسی در برلین نشان می‌دهد که او را به عنوان رییس دولت مصر به رسمیت می‌شناسد، اما در عین حال بر «گفت‌وگوی دو جانبه» میان دولت و مخالفان در مصر تاکید می‌ورزد.

مارکوس لونینگ، نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر، در آستانه سفر محمد مرسی به برلین «تشنج‌زدایی و گفت‌وگوی سیاسی» را که همه احزاب و گروه‌های سیاسی در آن شرکت داشته باشند، یکی از اقداماتی دانسته‌است که دولت مصر باید هر چه سریع‌تر برای تحقق آن تلاش ورزد.

رابطه مصر با رژیم صهیونیستی نیز از دیگر نکاتی است که آلمان خواهان یافتن پاسخی صریح و روشن به آن است. چندی پیش تصاویر ویدئویی یکی از سخنرانی‌های محمد مرسی متعلق به سال ۲۰۱۰ منتشر شد که او در آن از اسرائیلی‌ها با القابی همچون «صهیونیست»، «خون‌آشام» و از «نسل میمون‌ها و خوک‌ها» نام می‌برد.

محدودیت‌های شدید وضع شده علیه نهادهای سیاسی و سازمان‌های غیردولتی یکی دیگر از موضوع‌‌هایی است که محمد مرسی ملزم به رفع تردیدها و ابهامات از آن است. به موجب یک قانون جدید، سازمان‌های غیردولتی در مصر از قبول کمک‌های مالی خارجی منع شده‌اند.

در سال گذشته اتهاماتی به کارکنان بنیاد «کنراد آدناوئر» در مصر که به حزب دموکرات مسیحی آلمان نزدیک است، وارد شد. یکی از این اتهامات «نقل و انتقال غیرقانونی پول» بود. دولت آلمان از مصر می‌خواهد که به فعالیت بنیادهای سیاسی در این کشور جنبه قانونی ببخشد.

اجازه ورود به ناظران بین‌المللی برای نظارت بر روند انتخابات پارلمانی در مصر از دیگر نکات مهمی به شمار می‌رود که به گفته کارشناسان در دیدار آنگلا مرکل و محمد مرسی مطرح خواهد شد. این همه در وضعیتی است که در روز ۲۵ فوریه دولت مصر تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در چارچوب قانون اساسی جدید را اعلام خواهد کرد. احتمال داده می‌شود این انتخابات در ماه آوریل یا مه ( بهار آینده) انجام پذیرد. دولت مصر در انتخابات پیشین، هنگامی به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به کشور را داد که عملا فرصت سفر از دست رفته بود. جامعه جهانی این بار خواستار نظارت سازمان‌های بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی مصر و اطمینان خاطر از برگزاری آزاد و منصفانه آن است.

از سوی دیگر حزب سبزهای آلمان از صدراعظم آلمان خواسته است تا در دیدار روز چهارشنبه با محمد مرسی خواستار «گفت‌وگوی واقعی» میان دولت مصر و نیروهای اپوزیسیون شود.

حزب سبزهای آلمان رییس‌جمهوری مصر را به انجام مذاکرات جدی با مخالفان بر سر تشکیل «دولت اتحاد ملی» و نیز اعمال تغییرات در قانون اساسی فرا خوانده‌است.