گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه شاخص‌های آمریکا به کمک افزایش قیمت کالا و بهبود در شرایط بازار کار به همراه کاهش شدید نرخ بهره، افزایش یافتند. اما در اواخر این روز شاخص‌ها تضعیف شدند، زیرا تحلیلگران اعلام کردند الگوی اخیر حجم سبک معاملات رسیدن شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به بالای سطح ۹۵۰‌واحد را دشوار کرده است.

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی تقاضای خود را برای نخستین بار طی ۱۰ ماه افزایش داد، سهام بخش انرژی رشد کرد.قیمت نفت خام برای مدت کوتاهی به بیش از ۷۳‌دلار در هر بشکه رسید و موجب افزایش سهام شرکت‌های منابع طبیعی شد. ارزش سهام شرکت شورون ۴/۲‌درصد افزایش یافت و به ۹۰/۷۱‌دلار رسید. ارزش سهام شرکت آلکوآ ۴/۶‌درصد رشد کرد و به ۲۲/۱۲‌دلار رسید. شاخص استاندارد اند پورز مربوط به انرژی ۸/۱‌درصد افزایش یافت.

اما سهام بخش انرژی تنها عامل افزایش وال‌استریت نبود. افزایش رتبه برخی بانک‌های محلی توسط تحلیلگران مرکز گلدمن ساکس و افزایش رتبه جداگانه بانک آمریکا موجب افزایش ارزش سهام بخش بانکی شد.

اکنون سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت انرژی با نظر مثبت نگاه می‌کنند، زیرا نشان‌دهنده بهبود تقاضا است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۰/ ۳۱‌واحد یا ۳۷/۰‌درصد افزایش یافت و به ۹۲/۸۷۷۰‌درصد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۴/۵‌واحد یا ۶۱/۰‌درصد رشد کرد و به ۸۹/۹۴۴‌واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۲۹/۹‌واحد یا ۵۰/۰‌درصد افزایش به ۳۷/۱۸۶۲‌واحد رسید.

روز جمعه اغلب بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا بهبود آمار اقتصادی در چین و آمریکا این نظر را تقویت کرد که شدت رکود اقتصادی جهان درحال برطرف شدن است.

سرمایه‌گذاران از گزارش‌های مربوط به آمریکا دلگرم شدند. این گزارش‌ها کاهش تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری و فروش بیشتر بخش خرده فروشی را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نشان داد. چین نیز روز جمعه اخبار مثبتی را منتشر کرد. دولت چین اعلام کرد فروش بخش خرده‌فروشی و تولید صنعتی در ماه مه در میان بودجه محرک اقتصادی به شدت رشد کرده است. همچنین آمار نشان داد سرمایه‌گذاری داخلی در بخش کارخانه‌ای، مستغلات و دیگر دارایی‌های غیر‌منقول در پنج ماه اول امسال ۹/ ۳۲‌درصد افزایش یافته است. این درحالی است که صادرات و واردات در ماه مه کاهش داشته است.

در ژاپن شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۱۹/۱۵۴‌واحد یا ۶/۱‌درصد افزایش یافت و به ۸۲/۱۰۱۳۵‌واحد رسید. این بیشترین افزایش این شاخص طی هشت ماه گذشته بود.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱۵‌واحد یا ۱/۰‌درصد افزایش یافت و به ۵۳/۱۸۸۱۶‌واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۰‌درصد رشد کرد و به ۵۹/۱۴۲۸‌واحد رسید.