گروه بین‌الملل- روز دوشنبه قیمت نفت به کمتر از ۶۷‌دلار رسید. زیرا افزایشی که قیمت نفت را در ۴ ماه گذشته تقریبا

دو برابر کرده است، در مواجهه با واقعیت اقتصادی نیروی خود را از دست داد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۹۴/۶۶‌دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه قیمت نفت پس از آنکه رقم ۳۲/۷۰‌دلار- بیشترین میزان از ماه اکتبر تاکنون - را ثبت کرد در رقم ۴۴/۶۸‌دلار ثابت شد.

قیمت نفت پا به پای بازار جهانی سهام افزایش یافته است، زیرا از تیرگی اوضاع اقتصادی جهان کاسته شده است. اما بسیاری از تحلیل‌گران براین باورند که بازار نفت از حد خود فراتر رفته است. وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد کارفرمایان در ماه مه ۳۴۵,۰۰۰ شغل را کاهش داده‌اند. این کمترین میزان کاهش شغل از ماه سپتامبر تاکنون بود. این درحالی بود که نرخ بیکاری در ماه مه به ۴/۹‌درصد افزایش یافته است. پس از اعلام این مطلب قیمت نفت به بیش از ۷۰‌دلار رسید. روز دوشنبه مدیرعامل شرکت رویال داچ شل هشدار داد بدون تداوم سرمایه‌گذاری در بخش نفت به منظور برآوردن تقاضا در زمان بهبود اقتصادی و با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت به ۹‌میلیارد نفر تا سال۲۰۵۰، قیمت نفت در آینده کاهش خواهد یافت.

کاهش قیمت نفت از ۱۵۰‌دلار سال گذشته اکتشاف و پروژه‌های پالایشگاهی را با تاخیر مواجه کرده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه جولای به ۹۲/۱‌دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۷۴/۱‌دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه جولای به ۸۳/۳‌دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن نفت خام برنت ۹۷/۶۶‌دلار در هر بشکه معامله شد.