گروه بین‌الملل- با توجه به اینکه بیکاری هنوز درحال افزایش است، سرمایه‌گذاران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا شاخص‌ها نیز افزایش می‌یابند یا خیر. روز جمعه پس از آنکه دولت آمریکا افزایش نرخ بیکاری را به ۴/۹‌درصد در ماه مه گزارش داد، شاخص‌ها یک روز بی‌ثبات را با تغییر اندک به پایان رساندند. حتی با وجود آنکه آهنگ اخراج‌ها بیش از حد انتظار کاهش یافته، نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود طی ۲۵ سال گذشته رسیده است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۱۳ واحد افزایش یافت. این شاخص هم اکنون تنها ۱۴ واحد کمتر از سطح ابتدای سال جاری است. این شاخص در روز جمعه به اندازه ۸۹ واحد افزایش یافت، اما جهش در نرخ بیکاری قابل چشم‌‌پوشی نبود.

سرمایه‌گذاران بیکاری را به دقت دنبال می‌کنند زیرا افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند بعید است که بتوانند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند و هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند. این امر به طور با‌لقوه دو بخش مشکل‌دار اقتصاد را وخیم‌تر می‌کند. این دو بخش‌ عبارتند از هزینه مصرف‌کننده و صنعت بیمار مالی.

به رغم آمار نگران‌کننده مشاغل، شاخص داوجونز و دیگر شاخص‌های عمده هفته گذشته را با افزایش به پایان رساندند. گرچه شاخص داوجونز هنوز نسبت به بالاترین سطح خود در اکتبر سال ۲۰۰۷، ۱/۳۸‌درصد کمتر است، نسبت به کمترین سطح ۱۲‌ساله ۹/۳۳‌درصد افزایش یافته است.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۹/۱۲ واحد یا ۲/۰‌درصد افزایش یافت و به ۱۳/۸۷۶۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۷/۲ واحد یا ۳/۰‌درصد کاهش یافت و به ۰۹/۹۴۰‌واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۶۰/۰ واحد یا کمتر از ۱/۰‌درصد کاهش به ۴۲/۱۸۴۹ واحد رسید.

طی هفته شاخص داوجونز ۳‌درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲‌درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۳‌درصد افزایش یافت. این سومین هفته افزایش متوالی شاخص‌های عمده بود.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد، در ماه مه کارفرمایان ۳۴۵،۰۰۰ شغل را کاهش داده‌اند. این رقم بسیار کمتر از رقم ۵۲۰،۰۰۰ کاهش شغل بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند و نشانه امیدوارکننده‌ای برای بازار کار بود. این گزارش همچنین نشان داد که نرخ بیکاری از ۹/۸‌درصد در ماه آوریل به ۴/۹‌درصد افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده آن است که شرکت‌ها هنوز تمایلی به استخدام ندارند.

خارج از آمریکا شاخص میانگین نیکی ژاپن ۰/۱‌درصد افزایش یافت. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۱‌درصد، شاخص داکس آلمان ۲/۰‌درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۰‌درصد رشد کرد.