اقتصاد منطقه یورو 1/5درصد منقبض می‌شود

گروه بین الملل - بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی سبب شد تا بیکاری در این کشورها رشد کند و تلاش‌های دست اندرکاران اقتصادی مبنی بر تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی بی‌نتیجه باقی بماند. رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد که اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۵‌درصد منقبض خواهد شد، در حالی‌که پیش از این حداکثر نرخ انقباض اقتصادی این منطقه برابر با ۳درصد اعلام شده بود. بانک مرکزی اتحادیه اروپا در گزارش خود نوشت: «برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند پیش‌بینی انقباض ۱/۵‌درصدی اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۰۹ میلادی بسیار بدبینانه است ولی مطالعات ما نشان می‌دهد که این واقع‌بین‌ترین آماری است که تاکنون ارائه شده است. مطالعات ما نشان می‌دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید ناخالص داخلی منطقه یورو با نرخ ۱/۴‌درصد منقبض خواهد شد که البته در صورت مطالعه وضعیت اقتصادی کشورهای آلمان و فرانسه و اسپانیا می‌توان تحقق این رشد را دور از انتظار دانست.» بانک مرکزی اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو بین ۴/۰‌درصد تا ۱‌درصد منقبض شود .

ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بعد از اعلام این مطلب که نرخ بهره بانکی این مرکز در سطح ۱‌درصد ثابت باقی خواهد ماند، گفت: «در ماه‌های اخیر نرخ بیکاری در کشورهای مختلف اروپایی افزایش زیادی پیدا کرده است. هم اکنون نرخ بیکاری در منطقه یورو بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر است و اگر این روند ادامه پیدا کند، مشکلات زیادی دامن گیر اقتصاد کشور می‌شود‌. در ماه آوریل سال جاری - آخرین ماهی که آمار آن موجود است - نرخ بیکاری در بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا برابر با ۶/۸‌درصد بود در حالی‌که در ماه قبل از آن نرخ بیکاری در این منطقه برابر با ۴/۸درصد بوده است .در این ماه در مجموع ۸/۲۰میلیون نفر در این منطقه بیکار بودند که نسبت به ماه قبل از آن ۵۵۶‌هزار نفر افزایش داشته است. شمار افرادی که در شانزده کشور منطقه یورو بیکار هستند، در این ماه برابر با ۵۸/۱۴میلیون نفر بوده است. در کشورهای صنعتی اروپایی نرخ بیکاری معادل ۲/۹‌درصد اعلام شده است که بالاترین نرخ از سپتامبر سال ۱۹۹۹ میلادی تا‌کنون بود. در ماه آوریل اسپانیا بیشترین نرخ بیکاری را داشت. در این ماه نرخ بیکاری در اسپانیا برابر با ۱/۱۸‌درصد بود و بعد از این کشور رتبه بیشترین نرخ بیکاری به کشورهای لاتویا و لیتوانی اختصاص داشت. نرخ بیکاری در کشور لاتیو برابر با ۴/۱۷‌درصد و در کشور لیتوانی ۸/۱۶‌درصد بوده است.»

در مقابل کمترین نرخ بیکاری در کشورهای منطقه یورو به کشورهای هلند و اتریش و قبرس اختصاص داشت. در ماه آوریل نرخ بیکاری در کشور هلند برابر با ۳‌درصد و نرخ بیکاری در کشور اتریش برابر با ۲/۴‌درصد بوده است. در ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ بیکاری در کشور قبرس برابر با ۴/۵‌درصد اعلام شده است.

مرکز مطالعات اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد، در چهار ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ بیکاری در ۲۵ کشور از مجموع۲۷ کشور عضو اتحادیه افزایش یافته است. در این ماه‌ها تنها دو کشور رومانی و یونان شاهد کاهش نرخ بیکاری خود بودند. در کشور آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا نرخ بیکاری با رشد بیشتر از ۲‌درصدی نسبت به سال قبل به ۷/۷‌درصد رسید .در فرانسه دومین اقتصاد اروپایی نرخ بیکاری به ۹/۸‌درصد رسید که بالا‌ترین نرخ طی ۱۰ سال گذشته است‌.