گروه بین‌الملل - به لطف موج دیگری از آمار اقتصادی دلگرم‌کننده، بازار سهام آمریکا ماه ژوئن را با یک افزایش بزرگ آغاز کرد. اما برخی از سرمایه‌گذاران نگرانند که این ماه که به طور سنتی ماهی ضعیف برای بازار سهام است، با افزایش پایان نیابد. افزایش روز دوشنبه به‌رغم دشواری‌های اقتصادی از جمله افزایش نرخ بهره و چهارمین ورشکستگی بزرگ آمریکا، بدست آمد.

سرمایه‌گذاران روز دوشنبه با آمار بهتر از حد انتظار بخش تولید، هزینه مصرف‌کننده و هزینه ساخت‌وساز روبه‌رو شدند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز و دیگر شاخص‌های عمده بیش از ۲‌درصد افزایش یافتند و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ و شاخص نسدک کامپوزیت به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیدند.

اما با وجود اینکه این آمار نشان داد افت اقتصادی در حال تعدیل است، اما هنوز ارقام اقتصادی بر بهبود دلالت نمی‌کند. در ماه آوریل هزینه ساخت‌وساز افزایش یافت، اما هزینه شخصی اندکی کاهش یافت. درآمدهای شخصی بدون تغییر ماند و فعالیت تولیدی برای شانزدهمین ماه متوالی اما باسرعت کمتری کاهش یافت. روز دوشنبه با پرونده ورشکستگی شرکت خودرو‌سازی جنرال موتورز چهارمین ورشکستگی بزرگ در تاریخ آمریکا همراه بود. این ورشکستگی شوکه‌کننده نبود، اما مشارک شدید دولت را در شرکت‌های آمریکایی در پی تصاحب شرکت امریکن اینترنشنال گروپ و موسسات مالی فردی مک و فانی مایی یادآوری کرد.شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۱/۲۲۱ واحد یا ۶/۲‌درصد افزایش یافت و به ۴/۸۷۲۱ واحد رسید. این شاخص اکنون تنها ۵۵‌واحد یا ۶/۰‌درصد طی سال جاری سقوط کرده است. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۳/۲۳ واحد یا ۶/۲‌درصد رشد کرد و به ۸۷/۹۴۲‌درصد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۳۵/۵۴ واحد یا ۱/۳‌درصد افزایش به ۶۸/۱۸۲۸ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است نیز ۷۵/۱۹ واحد یا ۹/۳‌درصد افزایش یافت و به ۳۳/۵۲۱ واحد رسید.روز سه‌شنبه اکثر بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند. زیرا نشانه‌های دلگرم‌‌کننده بیشتری از متوقف شدن رکود اقتصادی جهانی وجود داشت. اما این افزایش کمتر از رشد روز دوشنبه بود، زیرا برخی از سرمایه‌گذاران پس از سه ماه افزایش محتاط شدند.آمار اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا به همراه بهبود در بخش تولید چین سرمایه‌گذاران را امیدوار کرد که فعالیت‌های اقتصادی جهانی در کشورهای بزرگ در حال تثبیت شدن یا رشد کردن است.شاخص میانگین نیکی ژاپن ۹۵/۴۶ واحد یا ۵/۰‌درصد افزایش یافت و به ۷۰/۹۷۲۴ واحد رسید. شاخص استرالیا ۴/۱‌درصد و شاخص شانگهای ۷/۰‌درصد رشد کرد.

اما شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۰درصد کاهش یافت و به ۹۴/۱۸۸۳۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی بدون تغییر باقی ماند.