ابهام در سرنوشت پرواز ایرفرانس

اندوه بازماندگان حادثه

شادی آذری

یکشنبه شب یک پرواز ایر فرانس با ۲۲۸سرنشین ریودوژانیرو را به مقصد پاریس ترک کرد. اما با گذشت ۴ ساعت از پرواز و پس از عبور از یک توفان یک پیغام خودکار اعلام کرد که سیستم الکتریکی هواپیما قطع شده است. مقام‌‌های فرانسوی می گویند شاید توفان هواپیما را از کار انداخته باشد.بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی برزیل به نام تی ای ام در اواخر روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن اعلام نمود که خلبانان یکی از پروازهای تجاری این شرکت که از پاریس به سمت ریودوژانیرو در پرواز بودند در مسیر پرواز ایرفرانس و در داخل اقیانوس چیزی مشاهده کرده‌اند که تصور می‌کنند آتش بوده است.سخنگوی نیروی هوایی برزیل، کلنل جورج آمارال به آژانس خبری برزیل گفته است که مقامات مشغول تحقیق روی این گزارش هستند. او گفته است: «اطلاعات موجود حاکی از آن است که خلبان یک هواپیمای شرکت تی ای‌ام در حالی که در منطقه در حال پرواز بود چندین نقطه نارنجی رنگ در اقیانوس مشاهده کرده است.در تاریکی صبح زود سه‌شنبه دو هواپیمای جت برزیلی به جست‌وجو بر فراز آتلانتیک پرداختند. شش هوانیروز برزیلی شامل دو بالگرد نیز بعدا به این تحقیقات پیوستند. انتظار می‌رود اولین کشتی از سه کشتی برزیلی امروز، چهارشنبه به محل مورد نظر برسد. پی یر-آنری گورگن، مدیر کل ایرفرانس، گفت که جستجوها اکنون به ناحیه ای شامل چند میل دریایی در نیمه راه میان برزیل و غرب آفریقا محدود شده است.

وی افزود که هواپیمای ناپدید شده حاوی فرستنده ای رادیویی به نام «آرگوس» است که تا چندین روز پیام‌‌هایی ارسال می کند که می تواند به جست‌وجوگران کمک کند.اگر هیچ یک از سرنشینان این پرواز زنده نمانده باشند، که چنین احتمالی بسیار قوی است، این بزرگترین فاجعه هوایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون و بدترین حادثه ایرفرانس طی ۷۵ سال گذشته خواهد بود.

۶۱ نفر از سرنشینان این پرواز فرانسوی، ۵۸ نفر برزیلی، ۲۶ نفر آلمانی، ۹ نفر چینی و ۹ نفر ایتالیایی بودند. نام تعدادی از مسافران هم از ۲۷ کشور دیگر در فهرست مسافران ثبت شده است که در میان آن‌ها ۲ نفر آمریکایی بوده‌اند. مقام‌‌های فرانسوی تاکید کرده‌اند که کاپیتان هواپیما با ۱۱ هزار ساعت پرواز بسیار با تجربه بود. رییس‌جمهوری فرانسه که به وسیله وزرای خارجه، حمل‌ونقل و محیط زیست همراهی می‌شد، از یک ستاد بحران که در فرودگاه شارل دوگل ایجاد شده بود بازدید کرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» همچنین در گزارشی نوشت مقامات فرانسوی و خلبانان ایرفرانس اعلام کردند با وجود اینکه موقعیت هواپیما از روی آخرین پیام‌های ماهواره ای مشخص است، این هواپیما می‌تواند مستقیما به درون آب سقوط‌ کرده یا برای صد‌ها مایل روی آب شناور باشد که این موضوع منطقه مورد جست‌وجو را به یک مسیر طولانی و گسترده در سراسر اقیانوس بین شمال شرقی برزیل و نقاط دور دست در غرب آفریقا تبدیل می‌کند.رییس‌جمهوری فرانسه، نیکلا سارکوزی به خانواده‌های مسافران گفته است احتمال یافتن افراد زنده بسیار ضعیف است. رییس‌جمهوری فرانسه در فرودگاه شارل دوگل شخصا با دوستان و بستگان سرنشینان هواپیما ملاقات کرد.وی پس از این دیدارها گفت: «من حقیقت را به آنها گفتم. چشم‌انداز یافتن بازماندگان خیلی کم است.»وی افزود که یافتن هواپیما «بسیار مشکل» خواهد بود زیرا منطقه جستجو بسیار وسیع است.از سوی دیگر رییس‌جمهوری برزیل لولادسیلوا ابراز امیدواری کرد که سرنشینان هواپیما زنده مانده باشند. مقام‌‌های فرانسوی و آمریکایی احتمال تروریستی بودن حادثه را رد کرده‌اند.