مرحله دوم ثبت نام رای دهندگان در افغانستان آغاز می‌شود

گروه بین‌الملل- کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید به‌زودی دومین مرحله از ثبت نام رای دهندگان را برای شرکت در انتخابات تابستان امسال آغاز می‌کند. مقامات این کمیسیون می‌گویند این مرحله براساس تقاضای مردم آغاز می‌شود و در آن گروه‌های سیار ثبت نام به مناطقی می‌روند که در مرحله اول، بنا بر مشکلات امنیتی شماری از افراد از ثبت نام باز مانده بودند.

به گفته این مقامات یکی دیگر از دلایل عدم ثبت نام شماری از مردم در مرحله اول، دور بودن مراکز ثبت نام از محلات بود.

کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که در مرحله اول بیش از چهار‌میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که این رقم، با افزودن بیش از دوازده‌میلیون نفری که در انتخابات سال ۲۰۰۴ ثبت‌نام کرده بودند، به حدود هفده‌میلیون نفر می‌رسد.

هرچند مقامات کمیسیون انتخابات افغانستان امیدوار هستند که با راه اندازی مرحله دوم ثبت نام، تعداد بیشتری از افغان‌های واجد شرایط رای دهی ثبت نام کنند، اما معاون این کمیسیون می‌گوید که احتمال دارد این مرحله از ثبت‌نام رای‌دهندگان نیز با مشکلات و موانع بسیاری از ناحیه ناامنی روبه‌رو شود.

زکریا بارکزی، معاون دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید: نگرانی‌های امنیتی هنوز در جنوب و شرق افغانستان با شدت وجود دارد و این مساله مشکلات زیادی را سر راه گروه‌های سیار ثبت نام بوجود خواهد آورد.

آقای بارکزی تاکید کرد که ارگان‌های امنیتی باید یکجا با این گروه‌های سیار کار کنند تا احتمال حمله به این گروه‌ها و کارمندان انتخاباتی تا حداقل کاهش داده شود.