اوج‌گیری تنش بین آمریکا و کره شمالی

گروه بین‌الملل- در پی اعتراضات کره شمالی به تحریم‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان ملل و تهدید این کشور به اقدامات انتقام‌جویانه، ایالات متحده آمریکا هشدار داد شواهد حاکی از آن است که کره شمالی در پی پرتاب موشک‌های دوربرد جدیدی است. کره شمالی در یک هفته گذشته علاوه بر یک آزمایش هسته‌ای، چندین موشک با برد کوتاه را آزمایش کرده است. واشنگتن دیروز هشدار داد آمریکا به هر گونه اقدامی‌که این کشور و هم پیمانان آن را تهدید نماید به‌سرعت پاسخ خواهد داد. به گفته برخی مقام‌های آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، تصاویر ماهواره‌های جاسوسی بیانگر تحرکات کره شمالی در پایگاه‌های پرتاب موشک‌های نظامی‌این کشور است.

به گفته آنان، تحرکات انجام گرفته شبیه تحرکات پیش از انجام آزمایش موشکی ماه گذشته کره شمالی است.

این در حالی است که کره شمالی روز جمعه یک موشک کوتاه برد جدید را آزمایش کرد. این ششمین آزمایش موشکی این کشور در یک هفته گذشته بود. در عین حال مواردی نیز در گذشته وجود داشته است که کره شمالی تحرکات مشابهی را انجام داده ولی موشکی پرتاب نشده است. پیونگ یانگ جمعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد در صورتی که تحریم‌های جدیدی علیه آن وضع شود، به دفاع از خود اقدام خواهد کرد.

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر شورای امنیت ما را تحریک کند، اقدام‌های دفاعی ما غیرقابل پیشگیری خواهد بود.»

کره شمالی همچنین پیش از این کره جنوبی را به اقدام نظامی‌تهدید کرده بود.

این تهدید پس از آن انجام شد که کره جنوبی تصمیم گرفت به طرح آمریکا برای بازرسی کشتی‌های مشکوک به حمل مواد اتمی‌بپیوندد.

کره شمالی می‌گوید این اقدام مغایر توافق آتش‌بس ۱۹۵۳ و به معنی آغاز به جنگ است.

در این حال، همزمان با افزایش تنش‌ها، کشتی‌های ماهیگیری چینی که در نزدیکی مرز دریایی کره شمالی در سواحل غربی این کشور به فعالیت مشغول بودند، منطقه را‌ترک کردند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا دیروز شنبه در اجلاسی که با حضور همتایان آسیایی‌اش در سنگاپور برگزار شد، گفت: آمریکا دست روی دست نمی‌گذارد تا کره شمالی به توان اتمی‌نظامی‌دست پیدا کند. گیتس در سخنانش گفت: «واقعیت این است که اگر آنها به راهی که در آن هستند ادامه دهند، تبعات آن برای منطقه مهم خواهد بود.»

به گفته گیتس، برخورداری کره شمالی از توانایی هسته‌ای باعث به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.

گیتس در این حال تاکید کرد واکنش آمریکا در برابر بلندپروازی‌های کره شمالی، سیاسی خواهد بود و نه نظامی.