فارس- در حالی که کشورهای عربی در تلاشند تا اتحادیه پولی مشترک خود را تا پایان سال ۲۰۰۹ به سروسامان برسانند‌، منابع خبری از اختلاف نظر شدید بین مقام‌های امارات و عربستان خبر می‌دهند‌. امارات که پیش از این یکی از نامزدهای اصلی مقر بانک مرکزی کشورهای عربی به شمار می‌رفت با انتخاب معنادار و مشکوک ریاض به عنوان مقر اصلی این بانک‌، قصد دارد روند مذاکرات مربوط به تشکیل اتحادیه مشترک پولی کشورهای عربی را با اختلال روبه‌رو کند‌. عبدالله العطیه دبیر شورای همکاری خلیج فارس در این‌باره گفت‌، از تمامی کشورهای عربی می‌خواهم تا موافقت نهایی خود را با تشکیل اتحادیه پولی مشترک اعلام کنند‌.

بحرین تا کنون موافقت نهایی خود را با تشکیل این اتحادیه اعلام کرده است‌.

وی در خصوص اختلاف امارات و عربستان در خصوص تعیین مقر اصلی دفتر بانک مرکزی کشورهای عربی و تاثیر آن بر تشکیل اتحادیه پولی گفت‌، گرچه مقام‌های امارات با عربستان اختلافاتی دارند ولی به شدت از تشکیل این اتحادیه حمایت می‌کنند‌. به نظر می‌رسد امارات قصد دارد از راهکارهای دیپلماتیک این اقدام ریاض را تلافی کند‌.

العطیه گفت‌، کلیه کشورهای عربی باید برای تشکیل این اتحادیه پولی تلاش کنند چرا که تشکیل این اتحادیه نقش مهمی در گسترش همگرایی منطقه ای خواهد داشت‌. کشورهای عربی تا ۱۲ دسامبر فرصت دارند تا نظر نهایی خود را در خصوص تشکیل اتحادیه پولی اعلام کنند‌. کشورهای عربی قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۰ پول ملی مشترک خود را معرفی کنند‌.