ایسنا-دفتر وزارت حقوق بشر عراق در نجف از کشف یک گور دسته جمعی شامل بقایای اجساد سه‌هزار تن از قربانیان عملیات الانفال در این شهر خبر داد.

فاضل العزاوی، رییس دفتر حقوق بشر در عراق، به روزنامه‌ی عرب زبان الشرق‌الاوسط اظهار داشت: شاهدان عینی منطقه قادسیه نجف به دفتر وزارت حقوق بشر ابلاغ کردند که یک گور دسته جمعی شامل بقایای اجساد قربانیان کرد پرونده‌ الانفال در این منطقه کشف شده است. وی افزود: به محض ابلاغ این خبر تیمی از وزارت حقوق بشر عازم این منطقه شد که پس از کشف کامل گور مذکور از لباس‌ها و برخی مدارک به جا مانده از اجساد دریافتیم که این اجساد به کرد‌های پرونده الانفال تعلق دارد و این مقام وزارت حقوق بشر عراق تاکید کرد: ما برای بازگشایی کامل این گور شناسایی اجساد آن و ابلاغ این خبر به خانواده‌های قربانیان منتظر دستور سازمان‌های قضایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۸ گور دسته جمعی در نجف وجود دارد که ما برای شناسایی اجساد موجود در آن و نبش این قبر‌ها از روش‌های قانونی استفاده خواهیم کرد.

شاهدان عینی در این منطقه نیز به روزنامه‌ الشرق الاوسط تاکید کردند که در زمان حکومت سابق از سوی مقام‌های حکومتی به ساکنان منطقه ابلاغ شد که این منطقه را تخلیه کند.

یکی از این شاهدان گفت: پس از چند روز چندین بولدوزر وارد این منطقه شدند و اشخاصی را به این منطقه انتقال دادند که ما نفهمیدیم بر سر آنها چه آمد.

وی افزود: تمام اجسادی که در این گور کشف شده‌اند از برادران کرد هستند که از لباس‌ها و برخی مدارک به جای مانده از آن‌ها در گور می‌توان این مساله را تشخیص داد.