ایرنا- تشدید بحران اقتصادی و مالی در امارات و تحولات اخیر در دستگاه حکومتی امارات، شایعات نگران کننده‌ای را در این کشور دامن زده است و برخی تحلیلگران اوضاع امارات را نگران کننده توصیف می‌کنند. در روزهای اخیر حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌های دبی افزایش محسوسی یافته و بازرسی از خودروها شدت گرفته است. برخی منابع خارجی نیز از وقوع کودتا در امارات به دلیل شدت بحران اقتصادی در این کشور خبر داده‌اند.

بحران اقتصادی به علاوه افزایش اختلاف در بین حکام امارت‌های مختلف امارات با امارت ابوظبی که ریاست این اتحادیه را بر عهده دارد، بر نگرانی‌ها از بروز حوادث ناگوار افزوده است.

به گفته یک منبع آگاه، برخی گروه‌های امنیتی خارجی از جمله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در روزهای اخیر وارد دبی شده اند تا اوضاع این امارت را زیر نظر بگیرند. در جریان بحران اقتصادی در امارات، امارت ابوظبی که تمامی ذخایر نفتی کشور امارات را در اختیار دارد، از هرگونه کمک مالی و اقتصادی به سایر امارت‌ها خودداری کرده است.

برخورد حاکمان ابوظبی در این بحران، موجب دلسردی سایر امارت‌های کشور امارات به ویژه امارت دبی شد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، دیدارهای مکرر «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» و «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حکام ابوظبی و دبی به بهانه‌های مختلف، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است.

در این میان تغییر وزیر کشور امارات در هفته گذشته نیز ناشی از نگرانی از وضعیت بحرانی پیش آمده ارزیابی شده است. بسیاری از پست‌های کلیدی کشور امارات در اختیار خاندان نهیان قرار دارد. از جمله این سمت‌ها، وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه و فرماندهی نیروهای مسلح می‌باشد که در دستان برادران ناتنی شیخ خلیفه حاکم امارات هستند.

از سوی دیگر، حضور ده‌ها هزار کارگر خارجی در امارات و افزایش بیکاری ناشی از تعطیلی اجرای طرح‌های بزرگ ساختمان سازی در این کشور، نگرانی از بروز شورش‌های اجتماعی را در امارات افزایش داده است.

کارفرمایان اماراتی در هفته‌های اخیر بسیاری از کارگران بیکار شده را به فرودگاه منتقل کردند و آنان را به کشورهایشان عودت داده‌اند. با این حال هزاران کارگر دیگر در آستانه بیکاری قرار دارند که وضعیت پیش آمده آنان را به آتش زیر خاکستر تبدیل کرده است.

کشور امارات به ویژه امارت دبی در سال‌های اخیر به جزیره امنیت و رشد اقتصادی در کشورهای عربی تبدیل شده بود که با بروز بحران اقتصادی و مالی وضعیت شکننده آن آشکار شده است. اکنون بسیاری از تحلیلگران نگران وضعیت پیش آمده، به اتفاقات احتمالی در دستگاه حکومتی امارات چشم دوخته‌اند.