فارس- اتحادیه اروپا اعلام کرد‌، به دنبال تشدید بحران اقتصادی و مالی جهان و کاهش چشمگیر تولید شرکت‌های اروپایی‌، رشد اقتصادی منطقه یورو طی سه ماه نخست امسال به شدت کاهش یافت‌. بلومبرگ نوشت‌، اروپا اکنون با شدیدترین بحران اقتصادی و مالی طی شش دهه اخیر روبرو شده است‌. رشد اقتصادی ۱۶ کشور عضو یورو طی سه ماه نخست امسال بیش از ۵/۲‌درصد کاهش یافت که این رقم از سال ۱۹۹۵ میلادی بی سابقه است‌. رشد اقتصادی اروپا طی سه ماه پایانی ۲۰۰۸ نیز بیش از ۶/۱‌درصد کاهش داشت‌. کاهش شدید صادرات و افت تقاضای داخلی‌، شرکت‌های اروپایی را مجبور به کاهش تولید و اخراج وسیع کارمندان نموده است‌.

این در حالی است که هنگ کنگ نیز امسال با نخستین کاهش رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۰ میلادی روبرو خواهد شد‌. رشد اقتصادی این کشور امسال ۵/۶‌درصد کاهش خواهد یافت‌.

در بین کشورهای عضو یورو نیز آلمان و ایتالیا با بیشترین کاهش رشد اقتصادی روبرو خواهند شد‌. رشد اقتصادی منطقه یورو طی سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز با کاهش ۶/۴‌درصدی روبرو شده است‌.

رشد اقتصادی ایتالیا در این مدت بیش از ۴/۲‌درصد کاهش یافت که این رقم از سال ۱۹۸۰ میلادی بی سابقه است‌. کاهش شدید رشد اقتصادی منطقه یورو به ضرر کشورهای شرق اروپا نیز بوده و موجب کاهش شدید صادرات این کشورها به غرب اروپا شده است‌.

رشد اقتصادی لاتویا طی سه ماه نخست ۲۰۰۹ بیش از ۱۸‌درصد کاهش داشته که این رقم بالاترین کاهش رشد اقتصادی در اروپا به شمار می رود‌. مجارستان و رومانی نیز با کاهش ۴/۶‌درصدی رشد اقتصادی روبه‌رو شدند‌.