گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها به کاهش خود در طول هفته ادامه دادند و افزایش ناگهانی بازار سهام را از میان بردند. معامله‌گران که هفته گذشته به دلیل اخبار اقتصادی که به آن بدی که انتظار می‌رفت نبودند موجب افزایش شاخص‌ها شدند، اکنون به فروش روی آوردند. تحلیل‌گران براین باورند که به آمار اقتصادی مثبت بیشتری نیاز است تا افزایشی که شاخص‌های عمده را نسبت به کاهش ۱۲ ساله اوایل ماه مارس بیش از ۳۰‌درصد بالا برد، دوباره

از سرگرفته شود. روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد همانطور که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل ثابت بود. فعالیت تولیدی در منطقه نیویورک و تولید صنعتی کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان کاهش یافت. شاخص دانشگاه میشیگان رویترز از اعتماد مصرف‌کننده در ماه مه به بالاترین سطح خود طی هشت ماه گذشته رسید که احتمالا نشاندهنده بهبود هزینه مصرف‌کننده است.

اما حتی با وجوداین چند آمار اقتصادی امیدوارکننده، معامله‌گران انگیزه کمی برای خرید داشتند. درعوض کاهش قیمت نفت به شرکت‌های انرژی لطمه زد و به دلیل این نگرانی که بهبود اقتصادی ممکن است دورتر از آن چیزی باشد که معامله‌گران در ماه‌های اخیر تصور می‌کردند، ارزش سهام بخش مالی کاهش یافت.

اکنون که آزمون شوک دولت درباره بانک‌ها انجام گرفته است، گزارش‌های درآمدی منتشر شده است و موج نخست آمار اقتصادی ماه آوریل اعلام شده است، افزایش وال‌استریت نیز متوقف شده است. معامله‌گران نمی‌دانند که عامل شتاب‌دهنده بعدی که ممکن است موجب افزایش بازار سهام شود چیست و آیا افزایش‌ها ازمیان خواهد رفت یا خیر.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۸/۶۲ واحد یا ۸/۰‌درصد کاهش یافت و به ۶۴/۸۲۶۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۹/۱۰ واحد یا ۱/۱‌درصد سقوط کرد و به ۸۸/۸۸۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۰۷/۹ واحد یا ۵/۰‌درصد کاهش به ۱۴/۱۶۸۰ واحد رسید.

طی هفته شاخص داوجونز ۶/۳‌درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵‌درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۴/۳‌درصد کاهش یافت.

سهام بخش انرژی بر بازار سهام تاثیر گذاشت. زیرا قیمت نفت در پایان روز جمعه با ۲۸/۲‌دلار کاهش به ۳۴/۵۶‌دلار در هر بشکه رسید. این امر موجب شد ارزش سهام شرکت شلامبرگر ۸۸/۱‌دلار یا ۵/۳‌درصد سقوط کند و به ۰۵/۵۲‌دلار برسد. ارزش سهام شرکت دوون انرژی ۵۱/۳‌دلار یا ۷/۵‌درصد کاهش یافت و به ۵۰/۵۸‌دلار رسید.

خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰‌درصد و شاخص داکس آلمان ۱/۰‌درصد کاهش یافت. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۰‌درصد افزایش یافت و شاخص میانگین نیکی ژاپن نیز ۹/۱‌درصد رشد کرد.