پیروزی حزب کنگره   در انتخابات پارلمانی هند

گروه بین‌الملل- در آخرین مرحله از انتخابات عمومی هند، شمارش میلیون‌ها رای در بیش از هزار مرکز در سرتاسر این کشور آغاز شد.

بر اساس نخستین نتایج منتشر شده حزب کنگره موفق شد اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی را کسب کند. پایگاه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، حزب کنگره با کسب اکثریت آرا‌، در صورت پیروزی قاطع در انتخابات «مان موهان سینگ» را بار دیگر طی چهار دهه گذشته در این پست ابقا خواهد کرد. سینگ ۷۶ ساله بدون حمایت احزاب کمونیست که سال گذشته هم‌پیمان اصلی وی بودند نیز قادر است بار دیگر نخست‌وزیر هند شود.

ظاهرا نتایج به دست آمده توسط ائتلاف تحت رهبری حزب کنگره بسیار بهتر از نتایجی است که نظرسنجی‌های پس از رای گیری برای این ائتلاف پیش‌بینی کرده بودند. با این وجود به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از دو حزب در راه کسب اکثریت مطلق قرار داشته باشند.

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای شمارش به‌جای روش‌های سنتی و دستی باعث خواهد شد که شمارش آرا به سرعت

انجام شود.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده، مشارکت مردم هند در انتخابات اخیر به نسبت سال ۲۰۰۴ دو‌درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۰‌درصد رسید.

بر اساس این گزارش، حزب مخالف اصلی «باراتیا جاناتا» حزب مردم هند در ۸۲ حوزه انتخاباتی پیشتاز است و طرفداران حزب کنگره در مقابل منزل «سونیا گاندی» رییس حزب کنگره تجمع کردند و به ابراز احساسات پرداختند.

در این انتخابات که بزرگترین انتخابات جهان است ۷۱۴‌میلیون نفر واجد شرایط رای دادن شناخته شدند، که۵۴۳ نفر از نمایندگان خود را در ۳۵ ایالت این کشور تعیین کردند. انتخابات در این کشور طی چهار هفته اخیر و در پنج مرحله انجام شد.

در مجموع عملیات تامین امنیت انتخابات نیز موفقیت آمیز قلمداد شد، هر چند ۶۰ نفر در جریان انتخابات کشته شدند که اکثر آنها در اثر خشونت‌های سازماندهی شده از سوی مائوئیست‌ها جان خود را از دست دادند.

احزاب پس از اعلام نتایج نهایی دو هفته برای تشکیل دولت فرصت خواهند داشت و پارلمان هند باید از روز دوم ماه ژوئن کار خود را

آغاز کند.