فارس- به دنبال اعلام حکومت نظامی و افزایش درگیری‌ها در منطقه سوات، تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر منازل مسکونی خود را تخلیه و این منطقه را ترک کرده‌اند. دفتر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در پاکستان اعلام کرد: بر اثر عملیات نظامی در مناطق مختلف ایالت سرحد شمال غرب این کشور ۵۰۰‌هزار نفر مهاجرت کرده بودند و پس از آغاز عملیات نظامی در دره سوات نیز ۵۰۰هزار نفر دیگر در مدت چند روز اخیر منازل مسکونی خود را تخلیه کردند و مجبور به مهاجرت شدند. «رون رید موند» سخنگوی این سازمان با اعلام این خبر گفت: به علت درگیری و جنگ در مناطق مختلف شمال غرب پاکستان شهروندان این مناطق مجبور به مهاجرت شدند.

وی افزود: تاکنون ۲۰۰‌هزار نفر در کمپ‌های مهاجرین ساکن شد‌ه‌اند و ۳۰۰هزار شهروند نیز در دره سوات در حال کوچ کردن هستند.

این سازمان درخواست کرد که در این جنگ و درگیری هر دو طرف باید برای حفظ جان شهروندان این مناطق قانون بین‌المللی را رعایت کنند.

این مقام سازمان ملل در پاکستان هشدار داد که در ایالت سرحد شمال غرب این کشور به علت جنگ و درگیری احتمال بحران انسانی شدید وجود دارد.

همچنین ژنرال «فاروق احمد» رییس سازمان بهزیستی پاکستان اعلام کرد که تا روز جمعه از مناطق مختلف دره سوات بیش از یک‌‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر منازل مسکونی خود را تخلیه و سوات را ترک کرده‌اند.

پلیس نیز قبل از آغاز عملیات نظامی در این منطقه به مردم سوات هشدار داده بود که آنها باید منازل مسکونی خود را تخلیه و این منطقه را ترک کنند.

همچنین ‌هزاران نفر از مردم مناطق سوات، لوئر، دیر و بونیر به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و در نهایت سختی به سر می‌برند.