مونا مشهدی رجبی
صندوق بین‌المللی ﭘول ﭘیش‌بینی کرد اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۳/۱‌درصد منقبض می‌شود‌. طبق گزارش‌های موجود در سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۲/۳‌درصد بود که نسبت به سال قبل از آن ۲‌درصد کاهش داشت.

ﭘیش‌بینی می‌شود به دنبال تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد جهان در سال جاری و استفاده از ابزارهای مختلف اقتصادی در سال 2010 میلادی شاهد اصلاح اوضاع جهان باشیم‌. در سال 2010 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی جهان 9/1‌درصد رشد خواهد کرد که نسبت به برآورد قبلی صندوق امیدوار کننده‌تر است.
صندوق بین‌المللی ﭘول در گزارش روند مالی جهانی که در انتهای ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی ارائه داد ﭘیش‌بینی کرد اقتصاد کشورهای توسعه یافته و صنعتی دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۸/۳‌درصد منقبض شود ولی با کمک تزریق‌های چند صد میلیاردی هر کشور و کاهش بی‌سابقه نرخ بهره در دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد صفر‌درصدی را تجربه کند. از طرف دیگر کشورهای در حال گذار نیز سال سختی را در ﭘیش دارند‌. این کشورها که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی شاهد رشد ۳/۸‌درصدی و ۱/۶‌درصدی اقتصاد خود بودند، در سال جاری موج بزرگی از بحران را دریافت می‌کنند. در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد اقتصادی این کشورها به ۶/۱‌درصد کاهش خواهد یافت و در سال بعد از آن یعنی سال ۲۰۱۰ میلادی نرخ رشد اقتصادی این کشورها به کمتر از ۴‌درصد می‌رسد‌. ﭘیش از این انتظار می‌رفت اقتصاد کشورهای در حال گذار هم در سال ۲۰۰۹ میلادی و سال بعد از آن منقبض شود ولی در برآورد اخیر صندوق برآورد مذکور غیر قابل استناد توصیف شده است‌. در سال جاری میلادی بیشترین نرخ رشد اقتصادی در میان کشورهای در حال گذار و در حال توسعه جهان به چین اختصاص خواهد داشت‌. اقتصاد کشور چین در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۵/۶‌درصد رشد می‌کند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۰ میلادی به بیشتر از ۵/۷‌درصد افزایش یابد. دولتمردان چینی هدف خود را تحقق رشد ۸‌درصدی اقتصاد در سال جاری ذکر کرده‌اند ولی با توجه به کاهش سطح تقاضا برای انواع کالاها به خصوص تولیدات چینی تحقق این ﭘیش‌بینی غیرمحتمل است‌. اقتصاد چین در سال ۲۰۰۷ میلادی با نرخ ۱۳‌درصد و در سال ۲۰۰۸ میلادی با نرخ ۹‌درصد رشد کرد. در سال جاری بیشترین نرخ انقباض اقتصادی در میان کشورهای در حال گذار و در حال توسعه جهان به روسیه اختصاص خواهد داشت‌. اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی با نرخ ۶‌درصد منقبض می‌شود و در بهترین شرایط رشد ۵/۰‌درصدی را در سال ۲۰۱۰ میلادی تجربه خواهد کرد‌. در این بخش جدول ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی ﭘول در مورد رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته دنیا را در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی می‌بینید: