اقتصاد آمریکا در شرایط بد؛ اما رکود رو به نابودی است

شادی آذری

شاخص­های اقتصادی آمریکا هنوز در حال کاهش­اند؛ اما نتایج بدست آمده از تازه­ترین گزارش سندیکای ملی اقتصاد کسب­و­کار آمریکا حاکی از آن است که رکود اقتصادی این کشور در حال از بین رفتن است؛ چون شرکت­های بیشتری شاهد افزایش تقاضا برای محصولاتشان هستند، به علاوه آنها برنامه کمتری برای کاهش مشاغل دارند و حاشیه سود بیشتری را گزارش می­دهند.

سارا جانسون، تحلیل­گر ارشد تهیه‌کننده این گزارش و اقتصاددان مرکز آی اچ اس گلوبال اینسایت می‌گوید: آخرین گزارش فصلی که روز دوشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا در نقطه تغییر جهت خود است؛ اما این یک هنوز یک تغییر جهت کامل نیست؛ ولی نتایج نشان می‌دهد که رکود در حال از بین رفتن است.

سارا جانسون گفت: «شاخص‌های کلیدی شامل تقاضای صنعتی، اشتغال، هزینه سرمایه و سودآوری هنوز رو به کاهش­اند؛ اما شدت این کاهش رو به بهبود است.»

در اطلاعیه فدرال رزرو که هفته گذشته منتشر شد نشانه­هایی دیده می‌شود دال بر این­که اقتصاد آمریکا رو به بهبود است. فدرال رزرو اعلام کرد که پنج بانک از دوازده بانک منطقه­ای این کشور گزارش داده­اند که سرعت سقوطشان کند شده است.

با وجود این نظرسنجی انجام شده از شرکت‌ها و انجمن­های صنفی حاکی از آن است که بدبینی­ها نسبت به اقتصاد آمریکا در حال افزایش است؛ چون ۹۳درصد از پاسخ­دهندگان به نظرسنجی گفته­اند که انتظار دارند تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سال جاری کاهش یابد.

اما واقعیت این است که نشانه­ها همه از اوضاع بهتر حکایت دارند. در آخرین نظرسنجی فصلی انجام شده، شرکت‌های بیشتری از افزایش تقاضا برای محصولاتشان خبر داده­اند و کمتر شرکتی کاهش را در این زمینه شاهد بود.

شاخص افزایش خالص تقاضای صنعتی که اندازه­گیرنده تفاوت بین این دو رقم است، در ماه آوریل به ۱۴- بهبود یافت در حالی­که این رقم در ماه ژانویه ۲۸- بوده است. در این گزارش آمده است که شاخص مربوط به ماه ژانویه بدترین رقم را از زمان شروع این بررسی­ها در سال ۱۹۸۲ تا‌کنون داشته­است.

به علاوه شرکت­های بیشتری شاهد افزایش حاشیه سود خود هستند. در آخرین نظرسنجی ۱۴‌درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که حاشیه سود شرکتشان در حال افزایش است.

۴۵‌درصد اعلام کردند این شاخص شرکتشان در حال سقوط است و بقیه گفتند در حد ثابتی باقی مانده است. معنای آن این است که شاخص افزایش خالص آن ۳۰‌درصد است که این بهبود خوبی را نسبت به رقم ۴۱‌درصد در ماه ژانویه نشان می­دهد.

چشم انداز مشاغل همچنان تیره است و انتظار می­رود از میان رفتن مشاغل ظرف شش ماه آینده نیز ادامه یابد.

تنها ۱۶‌درصد شرکت­ها پیش­بینی کرده‌اند که میزان اشتغال آن­ها افزایش خواهد یافت که کمی بدتر از رقم ۱۷درصد در ماه ژانویه است؛ اما تعداد شرکت­هایی که پیش­بینی می­کنند مشاغل آن­ها از بین می­رود، از ۳۹درصد به ۳۳‌درصد بهبود یافته­ است.