تقاضای نفت جهان 430‌هزار بشکه کمتر از برآوردهای قبلی خواهد بود

مونا مشهدی رجبی

سازمان کشورهای صادر کننده نفت ﭘیش‌بینی خود در مورد تقاضای نفت در سال ۲۰۰۹ میلادی را کاهش داد‌. اوپک برای هشتمین ماه ﭘیاپی ﭘیش‌بینی کرد تقاضای نفت در جهان در سال جاری کاهش یابد که دلیل آن هم بحران اقتصادی دنیا و کاهش سطح تقاضا در کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان است‌.

ﭘیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۹ میلادی تقاضای نفت در دنیا ۴۳۰‌هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی باشد‌. این سازمان میزان تقاضا شده نفت در جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی را ۱۸/۸۴‌ میلیون بشکه درروز اعلام کرد که در مقایسه با میزان تقاضا در سال گذشته میلادی ۳۷/۱میلیون بشکه در روز کمتر خواهد بود‌.

در ماه مارس سال جاری میلادی اوپک ﭘیش‌بینی کرده بود تقاضای نفت در دنیا ۲/۱‌درصد کاهش یابد ولی در برآورد ماه آوریل نرخ کاهش تقاضای نفت بیشتر از ۶/۱‌درصد اعلام شد‌. تقاضا برای نفت تولید شده در سازمان اوپک در سال جاری ۰۷/۲‌درصد نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود‌. این سازمان انتظار دارد در سال جاری ۷۴/۲۸میلیون بشکه نفت اوپک در هر روز تقاضا شود‌.

اوپک در گزارش ماهانه خود نوشت: رکود اقتصادی دنیا موجب از بین رفتن رشد تقاضای نفت در دنیا شده است‌. کاهش تقاضا در کشورهای چین، آمریکا و ژاپن بیشتر از دیگر کشورها بود. آژانس بین‌المللی انرژی هم ﭘیش‌بینی خود را در مورد تقاضای نفت در دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱‌میلیون بشکه در روز کمتر کرد و به ۴/ ۸۳ میلیون بشکه در روز رسانید‌. این آژانس اعلام کرد در سال جاری تولید نفت در کشورهای غیر عضو سازمان اوپک ۳۲۰‌هزار بشکه در روز کمتر می‌شود‌.

در حالی‌که در گزارش قبلی ﭘیش‌بینی کرده بود تولید کشورهای غیر عضو اوپک بدون تغییر باقی بماند‌.

اوپک ﭘیش‌بینی می‌کند در سال جاری کشورهای غیر عضو این سازمان ۶۱/۵۰‌میلیون بشکه نفت در هرروز به بازار عرضه کنند که نسبت به برآوردهای قبلی ۶/۰درصد بیشتر است‌. این نشان می‌دهد که سیاست کشورهای غیر عضو اوپک در خلاف جهت سیاست‌های عضو این سازمان است و همین مساله موجب دو‌گانگی در بازار می‌شود و از قدرت تاثیرگذاری اوپک در صنعت نفت دنیا می‌کاهد‌. بحران اقتصادی دنیا موجب شد تا قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی دنیا نسبت به رکورد ۲۷/۱۴۷‌دلاری ماه جولای سال قبل بیشتر از ۱۰۰‌دلار کاهش یابد و درآمد خالص صادراتی کشورهای عضو سازمان اوپک با ۵۱‌درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۴۷۶‌میلیارد‌دلار برسد‌.

کشورهای عضو اوپک در روز ۲۸ ماه مه سال جاری در وین مقر این سازمان گرد هم می‌آیند و در مورد کاهش تولید با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند‌. در جلسه ماه مارس اعضای این سازمان توافق کردند تولید خود را تغییر ندهند‌. سازمان اوپک طی جلسات گذشته خود تصویب کرده بود تولیدش را ۲/۴‌میلیون بشکه در روز کمتر کند ولی در دنیای واقعی تحقق این طرح امکان‌ﭘذیر نبود‌. هم اکنون میزان کاهش تولید این سازمان کمتر از ۲/۴‌میلیون بشکه در روز است‌.