اوباما به دنبال روابط گرم با چاوز و کاسترو

عکس: AFP

چاوز خطاب به اوباما: می‌خواهم دوست شما باشم. در حاشیه اجلاس سران کشورهای آمریکایی گشوده شد

فصلی تازه در روابط خارجی آمریکا

چاوز خطاب به اوباما: می‌خواهم دوست تو باشم

گروه بین‌الملل- پنجمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی روز جمعه با حضور رهبران ۳۴ کشور گشایش یافت.

این اجلاس در ترینیدا و توباگو در دریای کارائیب تشکیل شده است. باراک اوباما برای اولین بار در این نشست شرکت کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا برای ترمیم چهره کشورش در منطقه آمریکای لاتین و آنچه که دولت سابق جورج بوش در این منطقه از دست داده است، عازم این منطقه شده است.

هدف پنجمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی، تبادل نظر در باره بحران مالی جهانی، اطمینان از آینده شهروندان و تشویق آنان به توسعه و همچنین امنیت انرژی و محیط زیست اعلام شده است.

روسای جمهوری آمریکا و ونزوئلا پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای آمریکایی در ترینیدا و توباگو، در اقدامی غیر منتظره به گرمی با یکدیگر دست دادند.

باراک اوباما و هوگو چاوز پیش از آغاز به‌کار اجلاس سران کشورهای آمریکایی سریعا با یکدیگر احوالپرسی کردند. یک مقام ریاست جمهوری ونزوئلا در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت: این احوالپرسی چند لحظه بیشتر طول نکشید. آنان همدیگر را دیدند و پیش از افتتاحیه رسمی، با هم احوالپرسی کردند.

وی افزود:‌ چاوز به زبان اسپانیایی به اوباما سلام کرد و رییس‌جمهوری آمریکا به زبان انگلیسی پاسخ وی را داد.

چاوز در این احوالپرسی به اوباما گفت: من هشت سال پیش با همین دست‌ها با جورج بوش رییس‌جمهوری سابق آمریکا دست دادم. اکنون می‌خواهم دوست تو باشم. اوباما به رهبرانی که در «بندر اسپانیا» گرد آمده بودند گفت: «آمریکا در پی شروعی تازه با کوباست‌.

می‌دانم که برای فائق آمدن بر چندین دهه بی‌اعتمادی، راه درازتری هست که باید طی شود، اما گام‌های خیلی مهمی است که می‌توانیم در جهت طلوعی تازه برداریم.»

اوباما خطاب به اجلاس گفت که به‌رغم چندین دهه بی‌اعتمادی او می‌خواهد با حسی مبتنی بر «شراکت برابر» روابط با کلیه کشورهای آمریکا را پیش ببرد.

او گفت: «من اینجا آمده‌ام تا فصل تازه ای از تعامل که در سراسر دوران دولت من ادامه خواهد یافت را شروع کنم.» هوگو چاوز روز جمعه در هنگام آغاز پنجمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی، ونزوئلا را نماینده کوبا در این اجلاس معرفی کرد.

وی گفت:‌ کوبا اکنون با ونزوئلا اینجا حضوردارد. کوبا که در سال ۱۹۶۲ میلادی از سازمان کشورهای آمریکایی خارج شد، برای حضور در این اجلاس دعوت نشد.

چاوز و متحدانش در آمریکای لاتین قصد دارند از باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا بخواهند تحریم‌های کوبا را به طور کامل لغو کند. باراک اوباما در سخنرانی در پنجمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی اعلام کرد آماده است با کوبا در باره تمامی مسائل از جمله حقوق بشر گفت‌وگو کند به شرطی که این گفت‌وگوها نتیجه بخش باشد.

وی افزود:‌ من در دو سال اخیر گفتم و امروز تکرار می‌کنم که آماده هستم به نحوی عمل کنم که دولتم وارد گفت‌وگو با دولت کوبا درباره مسائل بسیاری همچون حقوق بشر، آزادی بیان و اصلاح دموکراتیک ، مهاجرت و مسائل اقتصادی شود.

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد:‌ آنچه که روشن است این است که من با گفت وگو برای لذت بردن مخالفم. اما معتقدم ما می‌توانیم روابط آمریکا و کوبا را به یک جهت جدید هدایت کنیم.

رهبران اجلاس در جریان گفت‌وگوهای شنبه و یکشنبه همچنین به مساله نزول اقتصادی و نیازهای انرژی و امنیتی منطقه رسیدگی می‌کنند.