اوباما وارث یا صاحب بحران؟

شادی آذری

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا با نزدیک شدن به صدمین روز فعالیت کابینه‌اش در دانشگاه جورج تاون یک سخنرانی اقتصادی ایراد می‌کند. مشاوران وی می‌گویند که انتظار نمی‌رود در این سخنرانی جزئیات خاصی از سیاست اقتصادی او مطرح شود و بیشتر به مسائل کلی اقتصادی پرداخته خواهد شد.

بنا به گفته کارشناسان اقتصادی اوباما، او قصد دارد در این سخنرانی به وضعیت اقتصاد آمریکا در زمان روی کار آمدنش در ماه ژانویه و اقدامات کابینه‌اش در سه ماه ابتدایی فعالیتش اشاره کند. به‌علاوه او اقدامات لازم برای خروج از بحران به‌خصوص در صنایعی چون مسکن، بانکداری و امور مالی را برمی‌شمرد.

اوباما تلاش می‌کند توازن دقیقی بین پیشرفت اقتصادی و چالش‌های مداوم پیش‌رو به‌وجود آورد تا از این طریق روند رکود اقتصادی کشورش را که در ابتدا وارث و اکنون صاحب آن است، معکوس کند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری آمریکا، رابرت گیبس گفته است: «رییس‌جمهوری آمریکا به دنبال فرصتی است که اطلاعات مردم آمریکا را در مورد این‌که ما کجا هستیم و برای پیشرفت چه باید بکنیم، به‌روز کند. به علاوه او می‌خواهد خلاصه‌ای از اقداماتی را که تاکنون انجام داده‌ایم تا به احیای اقتصادمان کمک شود، ارائه دهد.»

در شرایطی که اوباما با هیجان دم از پیشرفت می‌زند، گیبس می‌گوید: «تصور می‌کنم رییس‌جمهوری می‌فهمد با وجود آمار امیدوار‌کننده در مورد بخش مسکن یا سایر بخش‌ها، ما هنوز شاهد ماه‌های بسیار بسیار زیاد بیکاری شهروندانمان خواهیم بود که در آن صدها هزار نفر مشاغل خود را از دست می‌دهند.»

در ماه مارس نرخ بیکاری ۵/۸‌درصدی، رکورد ۲۵ ساله بی‌کاری را شکست و هنوز هم بسیاری از افراد در حال از دست دادن مشاغلشان هستند یا نگرانی آن را دارند.

اما سرمایه‌گذاران، مغازه‌داران و خریداران مسکن کمتر نگران به نظر می‌رسند. بازارهای اعتبارات که زمانی به حالت انجماد فرو رفته بودند، اکنون کم‌کم شاهد ذوب شدن یخ‌هایشان هستند و گویی شاخص‌های به‌شدت نگران‌کننده اقتصادی در حال رسیدن به ثباتند. همزمان با جان گرفتن دوباره اقتصاد آمریکا، اوباما پیشرفت کشور را با لحن خوش‌بینانه و چالش‌های پیش‌رو را با لحنی جدی بیان می‌کند.

او هفته پیش گفت: «ما در انتظاریم تا بارقه‌های امید را در کشور شاهد باشیم.» اما در عین حال اعتراف کرد که این امر نیازمند کار بسیار بیشتر است.

مشاوران او معتقدند که او باید به مردم نشان دهد که سیاست‌هایش واقعا کار ساز واقع شده‌اند تا بتواند در آینده از حمایت‌های مردمی بهره‌مند شود. او در این راستا به شدت فعالیت می‌کند. جمعه گذشته او با تیم اقتصادی‌اش دیدار کرد و روز دوشنبه به سازمان حمل‌ونقل رفت و گفت که برنامه محرک مالی در آن ظرف چند هفته آینده اجرا می‌شود.