تغییر در روابط واشنگتن - هاوانا

بابی‌ راش، نماینده جمهوریخواه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در هاوانا پس از دیدار با کاسترو

شادی آذری

جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا در سفر خود به کوبا با فیدل کاسترو، رییس‌جمهوری سابق این کشور دیدار کردند. آنها روز دوشنبه نیز با رائول کاسترو رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بودند. ۵۰ سال است که آمریکا کوبا را تحریم اقتصادی کرده است اما برخی از اعضای کنگره آمریکا خواستار تغییر سیاست‌های کشورشان در قبال کوبا شده‌اند. این اعضای کنگره آمریکا عضو فراکسیون سیاه پوستان این نهاد هستند.

باربارا لی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که سرپرستی هیات آمریکایی را برعهده دارد، تاکید کرد که حامل پیامی از سوی باراک اوباما نیست و فقط برای شنیدن نظرات دولت کوبا به این کشور سفر کرده است.

او گفت فیدل کاسترو در حالی که مستقیم به چشم‌های نمایندگان می‌نگریست، از نمایندگان کنگره آمریکا پرسید چگونه کوبا می‌تواند به اوباما برای بهبود روابط دوجانبه کمک کند.

کاسترو نیز در ستونی که برای یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی دولتی کشورش نوشت و سه‌شنبه شب بلافاصله پس از این دیدار منتشر شد، آورد: «در این دیدار نمایندگان آمریکایی از کلامی که حالت تهاجمی داشته باشد استفاده نکردند و من هم آنها را تهدید نکردم.» او افزود: «این افراد در کارشان شفافیت، افتخار به آنچه انجام می‌دادند و مبارزه برای کشورشان را منعکس می‌کردند. آشکار بود که آنها اوباما را به خوبی می‌شناسند و به او اعتماد و اطمینان دارند و نسبت به او دلسوزند.»

کاسترو از سال ۲۰۰۶ که تحت جراحی روده قرار گرفت، در انظار ظاهر نشد. اگر چه او قریب به ۱۴ ماه پیش مقام خود را به دلیل بیماری جسمی ترک کرد و برادرش را به عنوان جانشین خود برگزید، اما همچنان نیرویی موثر در سیاست‌های کشورش به شمار می‌رود. گفته می‌شود فیدل کاسترو در این دیدار بسیار سالم و پر انرژی به نظر می‌رسید. این دیدار در زمانی روی داده است که باراک اوباما دستور بررسی سیاست‌های آمریکا را در قبال این کشور کمونیست داده است و نمایندگان کنگره آمریکا خواهان روابط بیشتر با این کشور شده‌اند. آمریکا در سال ۱۹۶۱ میلادی یعنی دو سال بعد از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرد. کنگره آمریکا در ماه مارس امسال به کاهش محدودیت روابط این کشور با کوبا رای مثبت داد. این محدودیت‌ها که توسط دولت جورج بوش اعمال می شد، شامل ممنوعیت سفر به کوبا بود.

اما حال با کاهش محدودیت‌ها، آمریکایی‌های کوبایی‌‌تبار می‌توانند در سال یک بار به کوبا سفر کنند و برای اقوام خود پول بفرستند. محدودیت فرستادن مواد غذایی و دارو به کوبا نیز کاهش یافته است.