فارس- یک موسسه مطالعاتی اعلام کرد به دلیل بحران مالی سطح دستمزدها در جهان طی سال ۲۰۰۹تنها ۷/۴درصد افزایش خواهد یافت. موسسه مطالعاتی ئی‌سی‌ای اعلام کرد، بحران مالی یک چهارم شرکت‌ها را در جهان بر آن داشته است تا هیچ افزایشی در حقوق کارکنان خود در سال ۲۰۰۹ اعمال نکنند. نیروی کار در ژاپن، لیتوانی و ایرلند با کمترین افزایش در دستمزد خود در سال ۲۰۰۹ روبه‌رو خواهد شد. در ژاپن بیش از نیمی از شرکت‌ها قصد دارند هیچ افزایشی در حقوق کارکنان خود اعمال نکنند.

به طور کلی در حالی که سطح دستمزدها در جهان طی سال ۲۰۰۸، ۶.۲‌درصد افزایش یافت انتظار می‌رود این رقم در سال جاری از ۷/۴درصد تجاوز نکند. لی کوا مدیر موسسه ئی‌سی‌ای در این باره گفت: «بحران اقتصادی بسیاری از شرکت‌ها را واداشته است تا در افزایش دستمزد کارکنان خود تجدید نظر کنند. این تجدیدنظر‌ها به طور متوسط بیش از ۳۰‌درصد است.»

در میان کشورهای جهان، ونزوئلا بیشترین افزایش در دستمزد نیروی کار خود را شاهد بود. دستمزد نیروی کار در این کشور به طور متوسط ۲۴‌درصد افزایش پیدا می‌کند. آرژانتین نیز افزایش ۱۲‌درصدی در دستمزد نیروی کار خود می‌دهد و از این نظر در رتبه دوم جای می‌گیرد.

این رقم برای هند نیز ۸/۱۰‌درصد است. دستمزدها در آمریکای لاتین، ‌ویتنام و اندونزی به دلیل تورم نیز افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش در آمریکا دستمزدها ۸/۲‌درصد رشد خواهد داشت و ۴۰‌درصد شرکت‌ها در این کشور هیچ افزایشی در دستمزد نیروی کار خود اعمال نخواهند کرد.

دستمزدها در آسیا و اقیانوسیه به طور متوسط ۸/۴‌درصد رشد خواهد کرد و یک سوم شرکت‌ها در منطقه هیچ افزایشی در دستمزدها اعمال نخواهند کرد. در چین نیز افزایشی رخ نخواهد داد و در ژاپن، سنگاپور، تایوان و هنگ‌کنگ اگر افزایشی باشد، بسیار اندک خواهد بود. در اروپای غربی ۲‌درصد و در اروپای شرقی نیز افزایش دستمزدها ۵‌درصد پیش بینی می‌شود. همچنین ۲۹‌درصد شرکت‌ها در اروپا هیچ افزایشی را اعمال نخواهند کرد.