رفیعه هراتی- روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بیش از ۵۲دلار در هر بشکه رسید. زیرا سرمایه‌گذاران به گزارش درآمدی شرکت‌های آمریکا که در هفته جاری منتشر می‌شود به عنوان نشانه‌ای از بهبود اقتصادی می‌نگرند. بهبود اقتصادی می‌تواند موجب تداوم افزایش دو ماه اخیر قیمت نفت شود. در معاملات بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مه به بشکه‌ای ۹۵/۵۲‌دلار رسید. روز جمعه ارزش قراردادها با ۱۳ سنت کاهش به ۵۱/۵۲‌دلار رسیده بود.

قیمت نفت خام نسبت به ۳۵‌دلار در هر بشکه ماه فوریه افزایش یافته است زیرا نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه اقتصاد بیمار آمریکا وارد رکود خواهد شد و دیگر اقتصادهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، فروکش کرده است.

معامله‌گران گزارش درآمدی شرکت‌ها را به عنوان نشانه‌ای از اینکه رکود اقتصادی ممکن است در فصل نخست بهبود یافته باشد بررسی خواهند کرد. شرکت آلکوآ که یک شرکت تولیدکننده آلومینیوم است امروز سه شنبه اولین دوره سه ماهه فصل درآمدی را آغاز می‌کند. اما معامله‌‌گران تردید دارند که آیا تقاضا برای نفت که به دلیل رکود اقتصادی متزلزل شده‌است می‌تواند قیمت بالاتر نفت را توجیه کند یا خیر.

هفته گذشته سرمایه‌گذاران از نشست گروه بیست در لندن خشنود شدند. رهبران این نشست توافق کردند طی بحران اقتصادی در برابر وسوسه حمایت‌گرایی مقاومت کنند. کشورهای عضو گروه بیست همچنین اختصاص بیش از یک تریلیون‌دلار را برای مبارزه با بحران مالی جهانی تعهد کردند.

سرمایه‌گذاران همچنین به گزارش ناخوشایند مشاغل آمریکا که روز جمعه منتشر شد اهمیت ندادند. این گزارش نشان داد نرخ بیکاری در ماه مارس به بالاترین میزان ۲۵ سال گذشته یعنی رقم ۵/۸‌درصد رسیده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه مه به ۴۹/۱‌دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۴۵/۱‌دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه مه به ۸۳/۳‌دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۱۴/۵۳‌دلار در هر بشکه معامله شد.